Astma en een histaminedieet.

09-10-2020 om 11:32 uur

Hallo lotgenoten,

Ik ga binnenkort weer eens een histaminedieet proberen, het schijnt dat je dit minimaal 4 weken
moet volhouden voordat je effect merkt. Ik heb gelezen dat mensen met een histamineallergie, histamine
te langzaam afbreken en dat daardoor de hoeveelheid histamine die in de voeding zit wel degelijk effect kan hebben
op de mate waarin we allergisch reageren. Ik heb al vaker een histaminedieet geprobeerd en merkte geen positief effect, ook heb ik verschillende anti-histamine pillen gehad maar nooit merkte ik een positief effect.

Nu vroeg ik me of er mensen zijn die ook een histaminedieet hebben geprobeerd en wat hun ervaringen zijn ?

Groet Mark

Login of registreer om te reageren
10-10-2020 om 05:50 uur

Bij mij is een histamine-intolerantie vastgesteld, helemaal histaminevrij eten is niet te doen en niet gezond, tenzij je het aanvult met supplementen. In veel fruitsoorten zitten al histaminevrijmakers.
Heb het zelf geprobeerd in combinatie met lactosevrij en glutenvrij. Nou eet ik eigenlijk al redelijk zo min mogelijk histaminevrijmakers.

Heb toen ook gevraagd waar de meeste en de minste in zitten. In veel fruitsoorten zitten wel histaminevrijmakers maar lang zoveel niet als in pinda’s, paprikapoeder en bepaalde E-nummers om maar even als voorbeeld te geven.

Mijn ervaring: het leverde me niks op, had net zoveel last van mijn astma en/of eczeem als altijd en ben er uiteindelijk ook mee gestopt. Ik merk ook geen verschil als ik bijvoorbeeld een keer paprikachips neem, waar dus veel histaminevrijmakers inzitten.

Ik heb het wel onder begeleiding van een diëtiste gedaan, aangezien ik wel voldoende voedingsstoffen binnen wilde krijgen.
Bij antihistaminica merk ik wel verschil zeker als er per ongeluk weer iets in mijn eten heeft gezeten waar ik allergisch voor ben, dan heb ik een paar dagen tavegyl nodig en in de zomer heb ik aerius ivm hooikoorts.

Login of registreer om te reageren