Pleuritis na Covid?

13-10-2020 om 08:38 uur

Goedemorgen,

Eind maart werd ik verkouden, veel hoesten (codeine voor gehad), sinusitis. Duurde een week of twee en leek toen de goede kant op te gaan. In het paasweekend werd ik verkrampt wakker, koorts en stekende pijn tussen mijn schouderbladen. De koorts en de hoest verdwenen maar de stekende pijn tussen de schouderbladen bleef aanhouden. De huisarts moeilijk bereikbaar door Corona schreef Naproxen voor tegen de rugpijn (deed niks) na 14 dagen mocht ik langskomen. Aan de longen hoorde hij toen niks meer. Een week later nog een foto gemaakt, niks te zien. De arts had geen idee en heeft me op zenuwprikkelremmers (Pregabaline) gezet. Dit hielp uiteindelijk redelijk. Er is nog een MRI gemaakt van de nek en rug om neurologische zaken uit te sluiten. Uiteindelijk bleek in juli dat ik antistoffen had voor COVID-19. De huisarts denkt dat ik destijds pleuritis heb gehad.

1.) Kan dat na COVID-19?
2.) Ik ben niet echt benauwd geweest en had alleen pijn tussen de schouderbladen en in mindere mate bij het sternum? Past dat beeld bij pleuritis?
3). Ik heb lang last gehad van de pijn (af en toe nog wat prikkeling, kan dat echt zo lang duren?
4). Op de longfoto was niks te zien, is dat niet vreemd? Of is de foto gewoon te laat genomen?

Een heel veel verhaal, ik probeer gewoon het plaatje voor mezelf een beetje kloppend te krijgen ;).

Dank alvast voor het antwoord.

Groet,
Charlotte

Login of registreer om te reageren
26-10-2020 om 10:42 uur
Reactie op CharlotteB

Niemand een idee??

De longartsen antwoorden niet altijd direct, ze doen dit vrijwillig naast het werk.
Ik heb zelf geen ervaring maar weet wel dat je ook na een longontsteking erg lang pijn kunt houden tussen je schouders,is een ander iets maar ook bij pleuritis heb ik dit vaker gehoord.
Misschien kan fysio je helpen met oefeningen, zelf heb ik een warmtedekje aangeschaft voor schouders en nek, ook ter ontspanning van de spieren,dit helpt niet wanneer de pijn komt door pijn vd longvliezen.
Misschien is er niks meer te zien omdat het al over is,behalve de klachten waar je nog last van hebt, de longvliezen kunnen lang pijn doen.
Anders nog eens in gesprek gaan met je arts, zodat je duidelijkheid krijgt.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-11-2020 om 08:00 uur

Beste Charlotte

Je hebt een COVID-19 longontsteking gehad. Bij een COVID-19 longontsteking zijn er ontstekingshaarden verspreid over de longen. Als zo'n ontstekingshaard bij het longvlies zit (bij de pleura) geeft dat een ontsteking van de pleura, een pleuritis, wat vrij pijnlijk kan zijn. Verder geeft COVID ook griepverschijnselen met spierpijn, dit kan ook de pijnklachten veroorzaken. De klachten kunnen lang aanhouden, paar weken is gebruikelijk. Waarschijnlijk is de thoraxfoto inderdaad te laat genomen, waardoor je er geen afwijkingen op ziet.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren