Azathioprine tegen (atopisch) eczeem; ik ben een compleet nieuw mens.

20-10-2020 om 13:12 uur

Al vanaf jongs af aan (4 jaar) heb ik te maken met eczeem. Inmiddels ben ik 25 jaar en ben ik sinds een paar maanden geheel klacht vrij. Ik wil jullie graag een langdurige zoektocht naar de juist behandeling uitsparen en daarom deel ik dit bericht.

Zelf heb ik alle mogelijke behandelingen van mijn kinderarts en dermatologen geprobeerd. Naast de vele zalven/crèmes (inclusief teerzalf), ben ik twee keer lichttherapie ondergaan, heb ik tientallen allergieonderzoeken gevolgd met de bijbehorende diëten, en heb ik zelfs alternatieve geneeswijzen geprobeerd. Helaas kon geen van de behandelingen mijn ernstig atopisch eczeem onderdrukken voor een langere periode. Uiteindelijk ben ik daarom de afgelopen 10 jaar maar met hormoonzalf blijven smeren om de irritaties te verzachten… De laatste optie van een eventuele behandeling met prednison of methotrexaat wilde ik namelijk zo lang mogelijk uitstellen.

Nu de onverwachtse oplossing. Per toeval zijn wij erachter gekomen door mijn zusje. Mijn zusje heeft namelijk een chronische darmziekte welke zij onderdrukt met azathioprine. Dit medicijn gebruikt ze al jaren. Vorig jaar waren haar ontstekingswaarden erg goed waardoor werd besloten om te stoppen met azathioprine. Op dat moment kreeg ze echter dezelfde huidklachten als ik. Lang verhaal kort: ze is weer begonnen met azathioprine, waarna haar eczeem meteen verdween. De pilletjes hebben kennelijk altijd haar eczeem onderdrukt. Azathioprine onderdrukt namelijk de lichaamsafweer en remt ontstekingen. Ik heb dit verhaal voorgelegd aan mijn dermatoloog en we hebben besloten dat ik ook met 100 mg azathioprine kan beginnen. En met resultaat! Ik gebruik naast azathioprine geen zalven meer en heb gewoon geen huiduitslag meer. Ik ben een paar maanden geleden begonnen en besef nu pas hoeveel effect eczeem op mij had. Ik kan weer vaker douchen, ik kan pijnloos in de zee zwemmen, ik kan sporten zonder heel veel jeuk te hebben, ik kan mij weer langer concentreren en nog wel het grootste verschil: ik heb enorm veel energie in vergelijking met voorheen! Ik ben oprecht een vrolijker mens geworden puur door azathioprine.

Neem gerust contact met mij op voor vragen. Ik hoop namelijk dat ik vele mensen kan helpen door mijn ervaring te delen.

Liefs,
Denise

Login of registreer om te reageren
20-10-2020 om 15:38 uur

Azathioprine is een heftig medicament maar blij voor je dat dit ein-de-lijk helpt!!

Login of registreer om te reageren
20-10-2020 om 15:54 uur

Heeft u ook longklachten die verminderd zijn door dit middel dat u bericht op een longforum plaatst?

Login of registreer om te reageren
20-10-2020 om 17:37 uur

Dank voor dit bericht. Heel fijn dat je iets gevonden hebt wat voor jou werkt!

Veel mensen met longklachten hebben te maken met het atopisch syndroom (eczeem, allergie en luchtwegklachten).
Net als emmaW ben ik daarom ook benieuwd of jij (of iemand anders) weet wat dit op longklachten doet?

Login of registreer om te reageren