Hallo allemaal

22-10-2020 om 19:08 uur

Hallo,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben 43 jaar en werkzaam als onderwijsassistente op een sbo.
Ongeveer 14 jaar geleden kreeg ik een longontsteking, die door de huisarts helaas veel te laat is onderkend. Veel te lang mee doorgelopen dus, voor ik medicijnen kreeg. Hierdoor heb ik, vanwege kapotte longblaasjes, zeer regelmatig flink pijn in mijn rechterlong, zowel boven-als onderin.
9 jaar geleden ben ik bevallen van een geweldige zoon, helaas is 1 van de naweeën hiervan, dat ik ME heb gekregen.
Verder heb ik 2 jaar in de beveiliging gewerkt. Ik kreeg daar op het laatst zo vaak nachtdiensten dat ik daar oververmoeid van raakte. Een half jaar geleden heb ik, met de hulp van een longarts, ontdekt dat ik astma ontwikkeld heb. Hiervoor heb ik een inhalator gekregen, die moet helpen om tijdens een aanval beter te kunnen ademen.
Uiteraard ben ik ook direct van werk veranderd, vandaar dat ik nu (weer) op een school werk.
Ik ben dus nog maar net bekend met astma, en ben ook erg aan het uitzoeken wat mijn triggers zijn. Een aantal weet ik al wel, zoals vermoeidheid, stress en sterke geuren, zoals parfum.
Verder ben ik nog zoekende en ik moet eerlijk zeggen dat ik het er best moeilijk mee heb...
Ik hoop hier tips te vinden en ervaringen te delen. Sowieso vind ik het prettig om met anderen te kunnen praten die herkennen wat ik zeg.

Beetje lang verhaal geworden zie ik 🙄

Groetjes Jolanda

Login of registreer om te reageren
22-10-2020 om 22:35 uur

Welkom en er valt hier veeeeeel te lezen. Je triggers uitzoeken is best wel een dingetje, je zou een dagboekje bij kunnen houden om ze beter in kaart te krijgen.
Tsja zoveel mogelijk je triggers vermijden voor zover dat gaat. Las ergens ook iets over pijn, heb je al fysio geprobeerd met ademhalingsoefeningen en oefeningen om je spieren rondom je longen los te houden? Bij benauwdheid neemt de pijn bij mij toe en dit kan verlichting geven doordat alles wat beweeglijker blijft.

Ik reageer later uitgebreider, heb nu zelf 3 jaar flink last van mijn astma en ben ook nog elke dag lerende. Als je rondkijkt valt er enorm veel te lezen in ieder geval.
Sterkte je hebt best al wat op je bordje gehad!

Login of registreer om te reageren
23-10-2020 om 12:51 uur

Hoi Nckiie,
Bedankt voor je reactie.
Fysio heb ik nog niet aan gedacht, niet bij stil gestaan dat dit zou kunnen. Maar ik ben dan ook nog zoekende 😉 Bedankt voor de tips!
Groetjes Jolanda

Login of registreer om te reageren
24-10-2020 om 09:29 uur

Je zult merken dat je lerende blijft en het blijft elke dag wisselend, dat maakt het lastig maar ook weer uitdagend. Never a dull moment:p

Ik heb tijdens slechte nachten het halve forum doorgelezen en heel veel geleerd hier. Mocht je vragen hebben mag je ook altijd een pb sturen:) ik kan niet altijd meteen reageren, aangezien ik ook met energiegebrek zit, maar ik ben blij als ik mensen een beetje kan helpen zoals ik ook ben geholpen!

Login of registreer om te reageren