pijn en benauwdheid nadat de operatie longen vats heeft plaatsgevonden

31-10-2020 om 09:46 uur

Hallo mijn dochter heeft in februari een vats operatie gekregen ivm klaplong en een drain. Ze heeft nu (oktober) meer last en op de plekken van de operatie en is benauwd. Weer naar de longarts geweest ,rontgen foto gemaakt, niets op te zien alles is goed. Nu door verwezen naar de pijn poli en fysio. Kunnen wij zelf nog wat doen aan de benauwdheid van mijn dochter?? ze zeggen fysio en de pijnpoli dan krijgt ze wat meer uithoudingsvermogen en zal de benauwdheid en pijn minder worden. Ze heeft ook een longtest ondergaan, ze kan niet goed uitblazen. Ze denken niet dat ze astma heeft. Maar ze heeft tijdens de test wel wat ventoniel gekregen via een puffertje toen kreeg ze iets meer lucht.

Enig idee wat ik kan verwachten van de pijnpoli????

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-11-2020 om 15:00 uur

Bij een VATS voor de behandeling van een klaplong worden een paar gaatjes gemaakt in de borstkas voor het inbrengen van de apparatuur en daarna voor het achterlaten van een drain. Die insteekopeningen kunnen lang gevoelig blijven. Wat ook langere tijd pijn kan doen zijn de longvliezen, vooral als bij de VATS ook "geplakt" is. Daarmee worden de longvliezen met elkaar verkleefd waarmee de kans op een nieuwe klaplong belangrijk kan worden verkleind. Ook die longvliezen kunnen lang gevoelig blijven, vooral als het weer omslaat. Sommige patiƫnten weten dat eerder dan Jan Pelleboer!
Om die reden heb ik nog nooit iemand naar de pijnpoli hoeven sturen. Ik weet ook niet of die er wat aan kunnen doen.
Wat daarmee niet goed verklaard is is de kortademigheid. Als de foto in orde is, is de long blijkbaar netjes ontplooid en is de klaplong niet de verklaring voor die kortademigheid. Er kan ook astma bijzitten. Het feit dat ze van de ventolin wat meer lucht kreeg past daar wel bij, maar dan zou je dat ook moeten zien in de uitslagen van de blaastest ook terug moeten zien. De longarts zou dat nog wel eens nader kunnen uitzoeken, liefst met goede pijnstilling voor de blaastesten om betrouwbare uitslagen te krijgen.
Hopelijk gaat het snel beter.

Login of registreer om te reageren