Astma opstoot begon met keelpijn na behandeling ok sinds paar d opnieuw: slecht teken of normaal?

01-11-2020 om 16:05 uur

Hallo
Ik heb twee weken terug een opstoot gehad die enkele weken duurde infectieuze astma opstoot. (Ernstig astma) Waarvoor eerst twee antibiotica kuren in pilvorm plus ophoging astma medicatie. (Xolair 1 maal per maand, 3maal 2 pc’s inuvoir 200/60 2maal 2 mufs flexotide 1 maal montilucast) En uiteindelijk ziekenhuisopname van een week met amoxiclav intraveneus plus daarna een 10 daagse kuur avolex in pilvorm sinds woensdag laatste pil donderdag late avond start keelpijn alweer en wat branderig gevoel in de keel. Plus volgens bekenden omgeving niet zuiver klinken.
Is de keelpijn en branderig gevoel een nieuw chronisch bij verschijnsel of moet ik me zorgen maken dat de infectie aan het terugkeren is en de astma aanvallen over x aantal tijd weer zullen beginnen?

(De reden dat er geen Pedro’s kuur geweest is heeft te maken met chronisch glaucoom) ik ben eerder bang voor mijn ogen dan voor de misschien nieuwe reeks aanvallen zelf. Ivm ik weet dat me dan wel een meerkol kuur staat te wachten ivm het dan niet anders kan. Weet niet goed hoe ik dit terugkerend verschijnsel moet interpeteren.

Alvast dank

Login of registreer om te reageren
01-11-2020 om 16:31 uur

Dag Aurelie,

Heftig verhaal!

Het is maar een idee, maar zou het ook kunnen dat je keelklachten komen door het ophogen van de medicatie? Of is bij jou keelpijn gekoppeld aan je astma? Er zijn veel mensen, waaronder ikzelf, die last hebben van hun keel door de inhalatiemedicatie. Antibiotica kan die klachten wel onderdrukken. Ik ken de antibiotica niet die je genomen hebt, maar ik heb jaren terug nog antibiotica zitten slikken voor keelonstekingen ontstaan door inhalatiemedicatie. Dit is uiteraard niet de bedoeling, sindsdien spoel ik mijn mond heel goed (was mij in het begin niet aangeraden).

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
01-11-2020 om 18:07 uur
Reactie op Tamia

Dag Aurelie,

Heftig verhaal!

Het is maar een idee, maar zou het ook kunnen dat je keelklachten komen door het ophogen van de medicatie? Of is bij jou keelpijn gekoppeld aan je astma? Er zijn veel mensen, waaronder ikzelf, die last hebben van hun keel door de inhalatiemedicatie. Antibiotica kan die klachten wel onderdrukken. Ik ken de antibiotica niet die je genomen hebt, maar ik heb jaren terug nog antibiotica zitten slikken voor keelonstekingen ontstaan door inhalatiemedicatie. Dit is uiteraard niet de bedoeling, sindsdien spoel ik mijn mond heel goed (was mij in het begin niet aangeraden).

Het beste,
Tamia

Hoi Tamia Dankje voor je reactie.

bij mij is keelpijn normaal gekoppeld aan een virale of bacteriële luchtweginfectie. Of ik er nu bij reageer oo de flexotide weet ik niet. Ivm de keelpijn al bezig was toen ik ermee begon.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-11-2020 om 11:15 uur

Beste Aurelie

Zo te horen heb je ernstig astma die met meerdere soorten medicatie wordt behandeld en waarvoor zelf ziekenhuisopnames nodig zijn geweest. De keelpijn kan een verschijnsel zijn van een nieuwe virale of bacteriele infectie die de astma weer onrustig kan gaan maken. Het kan ook een bijwerking zijn van medicatie. Het is zo lastig te zeggen. Zeer waarschijnlijk ben je onder controle bij de longarts. Mijn advies is om contact op te nemen met de longarts of longverpleegkundige om deze klachten te melden. Ik kan me goed voorstellen dat ze u zullen oproepen om een keer extra te komen om te luisteren naar de longen en u te beoordelen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
02-11-2020 om 19:29 uur

Dag Serge
Hartelijk dank voor u antwoord advies.

Had al gemaild naar de huisarts maar deze ging er licht over wachte de vorige keer ook te lang. . Idd over drie maanden moet ik terug naar de longarts. Maar als u aangeeft dat het beter is opnieuw contact op te nemen bel ik wel terug naar de Poli heb niet veel zin om weer in de problemen te komen. Liever een keer te veel dan te weinig dan.

Warme groet

Login of registreer om te reageren