Long-embolie 2x binnen 7maand

02-11-2020 om 19:27 uur

In maart heeft mijn partner een longembolie gehad. We dachten een slijmbeursontsteking, dus week mee door gelopen, na bloedprikken door gestuurd naar spoed. Lopend zelf de spoed op gelijk mogen blijven, een hoofdslagader was voor 80% verstopt met een grote prop en nog een paar kleintjes in die long.
Uiterlijk naar huis met Xarelto .

Ondanks bleef pijn lang zitten vooral in schouder en tussen de schouders.
Conditie was ook slecht. Longarts zat te denken aan asma of copd.

Enkel op een donderdag mocht mijn partner stoppen met de Xarelto.
4 dagen later in de maandag avond niet lekker geworden. Even aanzien aangezien wel vaker niet fit is.
Op donderdag middag koorts gekregen. Gelijk coronatest ingepland. Deze kwam vrijdag avond negatief. Toch zaterdag avond contact met de hap, ivm meer benauwdheid. Voor controle langs geweest en door naar spoed voor uitsluiten longontsteking. Hier is foto gemaakt en bloed onderzocht incl stollingswaarde. Dit was alles goed. Geen afwijkingen. Dus weer na huis gestuurd.
Donderdag er op nog steeds koorts (>38c) Contact huisarts. Nog weer een corona test doen. Vrijdag was hij op tijd bekend. Dus na huisarts. Incl koortsstuip op de behandeltafel. Na dat weer geen ontstekingswaarde werd gevonden overleg met longarts.

En weer door naar spoed, voor onderzoek.
Stollingswaarde normaal, geen ontstekingen etc. Toch foto en scan op verzoek / opdracht dienstdoende longarts. En toch kwam er weer meerdere propjes in de long(en).
Nu naar huis na opname van vrijdag tm maandag, met 2x per dag fraxiparin 0,8ml 7600IE

Maar kan dit zo snel een nieuwe of zou de Xarelto niet goed hebben gewerkt?
En kan het zo zijn dat de stollingswaarde niet een goede referentie waarde kunnen zijn om het risico te bepalen voor propjes?

Login of registreer om te reageren
02-11-2020 om 22:08 uur

Uit eigen ervaring: ik heb meerdere malen verhoogde waarde voor longembolie (d-dimeer) gehad en de referentiewaarde ligt dan bij mijn ziekenhuis >0.50 en vanaf 1 is er verdenking op longembolie volgens het boekje. Echter had ik met 0.99 geen longembolieën en met een waarde van 0.64 wel. Dus het zegt niet altijd evenveel helaas, het is blijft een lichaam wat allemaal net anders werkt en dus geen exacte wetenschap.

Lijkt me goed om je vragen verder met de arts te bespreken en wel heel naar in korte tijd twee keer raak!
Als het goed is kunnen ze de scans vergelijken en jullie dus uitleggen of het dezelfde lijken te zijn of dat het mogelijk nieuwe zijn, aangezien de propjes ook kunnen verschuiven.

En als ik het goed heb begrepen werkt het antistollingsmedicijn ook niet tegen het oplossen van de embolieën maar wel tegen het voorkomen van het aanmaken van nieuwe. Het lichaam breekt de embolieën zelf af en dit duurt gemiddeld 3 maanden.

Succes voor jou en je man en hopelijk werkt de fraxiparine goed en komen jullie erachter waardoor de longembolieën zijn ontstaan en hoe dat te voorkomen!

Login of registreer om te reageren
10-11-2020 om 04:56 uur

Ook als je onder de antistollingsmiddelen sta kun je wel degelijk weer trombose krijgen
Dit heeft mijn proffessor van de week bevestigd
Ook was ze boos, dat ze niet verder hebben gekeken, toen ik in het gips zat en blauwe tenen kreeg

Login of registreer om te reageren
10-11-2020 om 10:52 uur

@Dominique klopt het verkleind de kans maar sluit het nooit uit helaas. Heb zelfs van iemand uit de medische wereld gehoord dat na operatie aan been bijvoorbeeld preventief fraxiparine spuiten niet eens echt helpt. Heb me er verder niet in verdiept en weet dat ik toen wel een risico had aangezien ik van lies tot enkel in het gips zat.

En wat slecht dat ze toen niet verder hebben gekeken! Blauwe tenen bij gips zijn juist reden om alles te checken!!

Login of registreer om te reageren
10-11-2020 om 15:49 uur

@Nckiie daar was de prof ook boos om in Gent
Ik ben sinds 2012 bekend met trombose

@Sokje kijk ook eens op Facebook, daar is een besloten groep voor trombose ( Diagnosegroep trombose)
Zelf heb ik daar al veel aan gehad

Login of registreer om te reageren
10-11-2020 om 18:16 uur
Reactie op Dominique

@Sokje kijk ook eens op Facebook, daar is een besloten groep voor trombose ( Diagnosegroep trombose)
Zelf heb ik daar al veel aan gehad

Bedankt

Login of registreer om te reageren