Wat betekend ct scan

06-11-2020 om 05:52 uur

Goedemorgen
Mijn dochter 17 maanden is pas in een ct scan geweest, wat betekend de uitslag :

CT thorax:
Onderzoek met i.v. contrast. Geen oud onderzoek ter vergelijking. Geen lymfadenopathie hilair of mediastinaal. Normaal aspect van de thymus. Normale anatomie en normaal kaliber van de trachea en lobaire en segmentbronchi. Geen bronchiëctasieën, wel discreet verdikte bronchuswanden met name centraal. Tweetal triangulaire consolidaties basaal in de rechterbovenkwab, gelegen in de fissura minor, vermoedelijk fissurale lymfeklieren (serie 7, beeld 62). Geen interstitiële longafwijkingen. Geen pleuravocht, geen pericardvocht. Geen bijzonderheden meegescande bovenbuiks organen. Geen suspecte skeletafwijkingen.

Conclusie:

Discreet verdikte bronchuswanden met name centraal.

Hoor graag

Met vriendelijke groet,
Femke

Login of registreer om te reageren
06-11-2020 om 09:02 uur

Beste Femke,

We adviseren je deze vraag te stellen aan de eigen behandelaar. Die stelt de indicatie en zal met jullie als ouders de beelden bekijken en uitleg geven.

Deze vraag zou door een longarts op ons forum alleen heel algemeen beantwoord kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
06-11-2020 om 09:18 uur

Bedankt maar dat wil ik ook dat het algemeen beantwoord word, zo weet ik een beetje wat er staat

Login of registreer om te reageren
07-11-2020 om 10:45 uur

Hoi Femke, ik zie heel vaak staan: geen, dus dat is op zich wel positief. Maar dit kun je echt beter met je kinderlongarts bespreken, want ik lees dat er geen bronchiëctasieën te zien zijn, maar wel discreet verdikte bronchuswanden en dat vereist wel deskundige uitleg. Tip: schrijf je vragen op een briefje, dan vergeet je het in de spreekkamer niet. Wat was de reden dat zij onder de scan moest trouwens?

Login of registreer om te reageren
07-11-2020 om 11:06 uur

Ja daarom mijn dochter is al vanaf haar geboorte ziek en onderweg 🥴 ze is er met een spoedkeizersnee uitgehaald omdat haar navelstreng om haar nek zat en er zat een knoop in haar navelstreng! Toen ze er net uit was ging het goed tot dat we op de kamer kwamen en ze even bij mijn oudste werd neergelegd, hoorde ik dat ze rare geluiden maakte😳 ik vroeg haar direct terug en werd ze helemaal blauw toen heeft ze op neonatologie een dag gelegen maar ging Savonds steeds slechter waardoor ze het Sofia kinderziekenhuis hebben gebeld en die zijn langsgekomen. Ze is toen overgebracht naar Antwerpen waar ze een week op de ic aan de volledige beademing heeft gelegen! Wet lung!
Na dat ze na een week weer terug kwam op dordt mocht ze na 1,5 week eindelijk mee naar huis🥳 maar eerlijk is eerlijk ze heeft nog een aantal x in het ziekenhuis gelegen vanwege longontstekingen en benauwdheid! En nu de afgelopen 6 maanden heeft ze elke dag verhoging en/of koorts 2 x thorax foto gemaakt en allebei de keren zagen ze rechts iets maar wisten niet wat, en uit haar bloedonderzoek komt dat ze geen eiwitten heeft daarom zijn we weer doorgestuurd naar het Sofia! Daar moesten we naar de longarts en naar de immunoloog! Bij de immunoloog zeiden ze al na haar eerste bezoek dat ze er of nog overheen groeit of ze blijft altijd een meisje wat snel ziek is 😳
De longarts wilde ook weer een thorax foto en die bleek hetzelfde te zijn als de keren in dordt dus moest ze de ct scan in! Maar de longarts heeft mij alleen gezegd na de ct scan dat ze geen verklaring heeft voor de aanhoudende verhoging/koorts! Meer niet, maar als ik de uitslag zie zie ik ook deze dingen staan zoals die verdikte bronchuswanden!
Daarom heb ik mijn vraag hier gesteld

Login of registreer om te reageren