Peakflow

08-11-2020 om 17:10 uur

Beste longarts,

Van mijn longarts moest ik in het voorjaar peakflow bijhouden. Ondanks benauwdheid bleef mijn waarde gelijk aan wanneer ik niet benauwd was. Wanneer ik een luchtwegverwijder nam, dan ging mijn uitslag wel wat omhoog. Toch voelde ik me flink beter dan de peakflow dan zei.

Ik heb weleens gehoord dat de peakflow niet heel betrouwbaar is. Zeker als je bijvoorbeeld zingt of een blaasinstrument bespeeld.

Mijn vragen:
Hoe betrouwbaar is een peakflow apparaat bij dagelijks blazen?
Speelt het type astma een rol in betrouwbaarheid?
Kan een goede conditie en gebruik van ademsteun door zingen/spelen van blaasinstrument een vertekend beeld zien?

Login of registreer om te reageren
08-11-2020 om 22:03 uur

Arts ben ik niet, wel ervaringsdeskundige met piekflow bijhouden.

De piekflow is één van de instrumenten in het hele scala van zelfmanagement. Hoe meer elementen binnen het zelfmanagement je gebruikt, hoe makkelijker je dingen kunt bijstellen.
Over de jaren heen zijn artsen wel of geen voorstander van de piekflow. Momenteel is het weer "in", hoewel dat ook wel van de arts afhangt.

Zelf ben ik fan van de piekflow. Vooral omdat ik relatief slecht ben in voelen hoe het gaat en daarop juist anticiperen.

Bij mij komen de waardes niet overeen met de waardes van een officiële longfunctie. Dat hoeft ook niet. De piekflow is ook niet geijkt.

Op de kaart schrijf ik ook dingen erbij als het weer of toename van klachten.
Of de piekflow in groen, geel of rood zit, en of het lijntje wel of niet gelijkmatig verloopt, helpt mee bij het aanpassen van mijn medicatie en leefregels.

Soms twijfel ik of ik benauwd ben, of dat het een benauwd gevoel is. Ook dat controleer ik met de piekflow. Als de piekflow voor en na de luchtwegverwijder (bijna) gelijk is, was het dus een benauwd gevoel.

Ik herken wat je zegt dat je piekflow maar een beetje omhoog gaat na het gebruik van een luchtwegverwijder terwijl je je veel beter voelt dan dat. Andersom gebeurt me ook wel eens: piekflow stijgt enorm en ik voel me niks beter. Best gek.
Maar als signaal gaat het voelen dan vóór de piekflow.

Een ander voordeel vind ik dat ik tijdens een extra consult bij een longaanval, de kaart aan de arts kan laten zien. Dan hoef ik minder te praten en ziet hij toch het verloop.

Zelf bespeel ik een blaasinstrument en heb ik veel zangles en logopedie gehad (ademsteun). Verder fiets, wandel en sport ik vrijwel dagelijks.
Of dat een vertekend beeld geeft met de piekflow weet ik niet. Ik heb geen vergelijk.

Of het type astma een rol speelt, weet ik niet.

Ben ook wel benieuwd naar de antwoorden van een deskundige op je laatste twee vragen.

Login of registreer om te reageren
09-11-2020 om 13:16 uur

Betrouwbaarheid is vooral afhankelijk van je eigen blaastechniek. Ben je in staat om op een goede constante manier te blazen.
Uiteindelijk gaat het erom dat je zicht krijgt op hoe het gaat ten opzichte van je eigen beste waarde geblazen op momenten dat je het niet benauwd had. Daarbij maakt je conditie en ademsteun door oefening niet uit, want die heb je ook als je je beste waardes blaast.

Benauwdheid die vooral in de kleinste luchtwegen zit is lastiger te meten met een peakflowmeter.

Als je het benauwd blijft houden zonder dat je dat in je peakflow ziet, kun je proberen of je door ademhalingsoefeningen je beter gaat voelen. Dat helpt vaak.

Login of registreer om te reageren
09-11-2020 om 19:35 uur

Ik doe weleens ademhalingsoefeningen, maar die werken niet heel vaak.

Heb bijvoorbeeld ook dat ik na hardlopen na 15 minuten rust veel benauwder kan worden en zelfs piep, maar nog steeds ongeveer dezelfde peakflow blaas.

Weet je dan toevallig hoe het zit met die kleine luchtwegen? Hoe wordt die benauwdheid gemeten? En kan medicatie daar voldoende komen?

Ik heb ook een tijd zo'n kaart bij gehouden, maar de waardes bleven nagenoeg gelijk na eenzelfde blaastechniek. Mijn longarts vond het wel helpend dat ik al mijn klachten erbij had gezet. Ik ga bijvoorbeeld veel meer hoesten. Alsof er dingen in mijn luchtpijp zitten die er uit moeten.

Login of registreer om te reageren
10-11-2020 om 14:03 uur

Beste 'eigenzinnig'
Een peakflow is persoonlijk en het is bedoeld als hulpmiddel om te zien wat de verschillen zijn. Op zich maakt het niet uit of het beeld wel of niet vertekent, want je vergelijkt het alleen met je eigen waardes om op deze manier inzicht te krijgen. Ook zeg je dat je wel wat beter blaast na een luchtwegverwijder, dus kennelijk heeft het wel effect.
Bespreek de uitslagen en de opmerkingen die je er zelf bij schrijft met je longarts of verpleegkundige, dan kun je medicatie evt aanpassen.
Wij gebruiken in de praktijk de peakflow zelden, maar het kan zeker een handig hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen. Je kunt ook de ACQ test invullen en regelmatig vergelijken of je score verbetert of verslechtert.

Succes, groeten Jeannette de Zeeuw

Login of registreer om te reageren
13-11-2020 om 15:27 uur

Bedankt voor uw antwoord!
Longarts laat me inderdaad altijd de acq test ook invullen. Die geeft een duidelijker beeld dan de peakflowmeter bij mij.

Login of registreer om te reageren