Bronchoscopie

08-11-2020 om 17:52 uur

Ik was vrijdag in het ziekenhuis voor een longfunctieonderzoek dat er uiteidnelijk niet van gekomen is. Na de RX thorax wile de longarts me spreken, er zit iets wat er niet moet zitten, klein en kan vanalles zijn. Ik moest voor een bloedafname gaan en een extra covid 19 test. Volgende week langs de cardioloog en aansluitend het longfunctieonderzoek. Ik kreeg Inuvair nexthaler mee, 2x per dag. Eens thuis telefoontje of ik maandagochtend kon langskomen voor een bronchoscopie..totaal overdonderd, al het hele weekend op van de zenuwen. Nu lees ik zo'n verschrikkelijke dingen over dat onderzoek, ik ben al zo angstig en kortademig, ik denk echt dat dit niet gaat lukken. Plan is om morgenvroeg te vragen of het onder narcose kan (ik woon in B)...Zou men daar rekening mee houden ? Iemand ervaring mee ?

Login of registreer om te reageren
08-11-2020 om 18:19 uur

In NL gaat bronchiescopie volgens mij of nuchter of onder een roesje dus geen volledige narcose, maar heb het zelf gelukkig nog nooit hoeven ondergaan.
Als ik jou was zou ik morgen het ziekenhuis bellen en je vragen direct stellen. Het hangt ook af denk ik van de onderzoeken die ze met de bronchoscopie willen doen of een roesje mogelijk is, maar dat kunnen zij jou beter uitleggen aangezien zij weten wat ze van plan zijn.

Zeg ook gerust dat je angstig bent/het spannend vindt, wellicht kan je wat kalmerends krijgen en je bent niet de eerste en niet de laatste die ze zal opbellen met die vragen. En over het algemeen houden ze er rekening mee met je wensen als het mogelijk is, lijkt me niet dat ze in België luguberder zijn dan in NL of andersom.

Succes en ik hoop voor je dat het reuze meevalt!

Login of registreer om te reageren
08-11-2020 om 19:27 uur

Normaal gezien kan je niet onder narcose als dat niet vooraf geregeld is want dan moet je gezien zijn door anesthesie enzo. Ik heb een bronchoscopie met een roesje gehad en dat was ook goed te doen. Succes morgen!

Login of registreer om te reageren
08-11-2020 om 19:49 uur

Ik heb vaker een bronchoscopie gehad, altijd met een roesje, en voor die tijd kreeg ik een oxazepam of andere rustgevend middel, ik heb er amper wat van gemerkt, echt waar! Daarna wat keelpijn, door veel drinken en evt waterijsjes eten ging dat vlug over.
De keel werd van tevoren wel verdoofd, met een verdovende spray,beetje vies maar goed te doen .
Vooral van te voren goed aangeven dat je nerveus bent en een rustgevend middel wil met roesje, wanneer dit mogelijk is doen ze dit ook liever, des te rustiger het onderzoek verloopt.
Sterkte en succes!!

Login of registreer om te reageren
08-11-2020 om 20:37 uur

Wat naar, om zo het weekend in te gaan.

Met een bronchoscopie heb ik gelukkig geen ervaring. Met roesjes of extra verdoving wel (NL).
Voor extra verdoving maakten ze altijd extra tijd vrij op een angstspreekuur.
Voor roesjes volgde ik altijd een extra procedure. Dan had ik vooraf ook contact met de afdeling anesthesie. Vóór de ingreep moest ik nuchter zijn. Na de ingreep ging ik naar de verkoeverkamer.
Zowel extra verdoving als roesjes werden ruim vooraf ingepland.
Los van bovenstaande heb ik ook veel pijnlijke behandelingen en onderzoeken gehad zonder verdoving. Als dat zo was, dan zei ik duidelijk dat ik bang was. En ik instrueerde de arts. Dat kun jij ook doen: hoe reageert jij bij pijn of angst? Wil je dat de arts alles uitlegt of juist niet? Wil je dat de arts heel rustig werkt, of juist snel doorwerkt. Wil Je pauze tussendoor (als dat kan) of juist niet? Welk seintje geef je als je pauze wilt of wilt dat het onderzoek stopt?
Een wederzijds vertrouwen is extra belangrijk bij angst. Hoe beter je van elkaar weet wat je kunt verwachten, hoe makkelijker het voor allebei is.

In jouw geval zou ik zeker morgen zo vroeg mogelijk bellen en aangeven dat je angstig bent. Laat ook de arts duidelijk uitleggen waarom dat onderzoek zo plotseling moet plaatsvinden en waarom het niet uitgesteld kan worden.

Veel succes!

Veel succes!

Login of registreer om te reageren
09-11-2020 om 07:45 uur

Ik heb het verleden jaar gehad en dat ging onder verdovingen van keel en door de neus.
Je hoeft er niet bang voor te zijn , alleen je keel kan zeer gaan doen na afloop.
Succes.

Login of registreer om te reageren
09-11-2020 om 17:42 uur
Reactie op Hwess

Ik heb het verleden jaar gehad en dat ging onder verdovingen van keel en door de neus.
Je hoeft er niet bang voor te zijn , alleen je keel kan zeer gaan doen na afloop.
Succes.

Niet elke bronchoscopie is hetzelfde helaas. Als ze alleen kijken is dat toch weer anders als dat ze je longen ook spoelen. Maar dat is mijn ervaring. Ik ervaar het laatste een soort als levend verzuipen🙈.

Ook de duur van de ingreep kan verschillen en nemen ze biopten of niet.

Heel veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
13-11-2020 om 11:26 uur
Reactie op Sabine1972

Ik was vrijdag in het ziekenhuis voor een longfunctieonderzoek dat er uiteidnelijk niet van gekomen is. Na de RX thorax wile de longarts me spreken, er zit iets wat er niet moet zitten, klein en kan vanalles zijn. Ik moest voor een bloedafname gaan en een extra covid 19 test. Volgende week langs de cardioloog en aansluitend het longfunctieonderzoek. Ik kreeg Inuvair nexthaler mee, 2x per dag. Eens thuis telefoontje of ik maandagochtend kon langskomen voor een bronchoscopie..totaal overdonderd, al het hele weekend op van de zenuwen. Nu lees ik zo'n verschrikkelijke dingen over dat onderzoek, ik ben al zo angstig en kortademig, ik denk echt dat dit niet gaat lukken. Plan is om morgenvroeg te vragen of het onder narcose kan (ik woon in B)...Zou men daar rekening mee houden ? Iemand ervaring mee ?

Hoe is het allemaal verlopen bij je?hoop dat het meeviel!
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
13-11-2020 om 13:22 uur
Reactie op jippie46

Niet elke bronchoscopie is hetzelfde helaas. Als ze alleen kijken is dat toch weer anders als dat ze je longen ook spoelen. Maar dat is mijn ervaring. Ik ervaar het laatste een soort als levend verzuipen🙈.

Ook de duur van de ingreep kan verschillen en nemen ze biopten of niet.

Heel veel sterkte.

Het verschilt zeker. Mijn vader hoefde alleen maar een paar biopten af te laten nemen en kreeg daarna een fikse longbloeding. Mijn zoontje kreeg een longspoeling en ik werd daarna in de uitslaapkamer geroepen. Hij was nog half onder zeil (gelukkig) maar het geborrel klonk verschrikkelijk. Alsof hij lag te verdrinken. Hij heeft er zelf niets van meegekregen. Toen ik een scopie moest ondergaan, heb ik dat geweigerd, alleen omdat het slechts een bevestiging was van een diagnose die voor 99% kloppend was. Voor die ene procent ga ik dat dus niet doen.

Login of registreer om te reageren