COPD immuundeficientie en obesitas

13-11-2020 om 21:23 uur

Ik heb een vraag over immuundeficientie bij COPD en obesitas.
In het nieuws is vaak dat het immuunsysteem ontregeld raakt door obesitas.
Nu blijkt dat ik veelvuldig longontstekingen heb en een penumokokkenvaccinatie geen goed respons geeft aldus de labuitslagen.
Nu vraag ik me af: komt dat door mijn overgewicht?
En zou je dan verhoogde of verlaagde IgG waarden verwachten?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-11-2020 om 16:06 uur

De relatie tussen obesitas, uitkomsten van longontstekingen en de immuunrespons na een vaccinatie is een ingewikkelde.
Op dit moment loopt er vanuit Florida een studie naar de invloed van obesitas op het effect van een pneumococcen-vaccinatie. Daarover is dus nog te weinig bekend.
Obesitas is een risicofactor voor een heleboel infectieziekten inclusief Covid-19. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor kanker en voor vaataandoeningen maar opvallend lijken de uitkomsten van een longontsteking veroorzaakt door pneumococcen zelfs wat beter dan zonder overgewicht. Dat wordt wel de obesitas paradox genoemd.
Alleen al dat laatste illustreert hoe complex deze relaties allemaal zijn. Daar komen dan waarschijnlijk ook nog invloeden van leefstijl, gebruik van andere medicamenten en misschien zelfs genetische factoren bij. Dat maakt het ondoenlijk om voor de individuele patiƫnt hierover een duidelijke uitspraak te doen.

Login of registreer om te reageren