LindaV

18-11-2020 om 12:20 uur

Ik ben 40 en heb 3 jaar geleden borstkanker gehad. Voor die tijd nooit problemen gehad met mijn longen, na de behandelingen erg kortademig. Op de foto zijn mijn longen schoon, geen radiatiepneumonitis etc., maar geven ze wel een typisch COPD beeld (laagstaande diafragmata etc.) Uit een eerdere longfunctietest bleek geen COPD - ademhalingsoefeningen was het advies. Hoewel dit een tijdje hielp, wordt de benauwdheid steeds erger nu. Ik heb geen typische COPD klachten zoals hoesten, ontstekingen. Kan het afwijkende beeld op de foto's toch een teken zijn van een longziekte?

Login of registreer om te reageren
20-11-2020 om 14:53 uur

Bij benauwdheid zijn er 3 vaak voorkomende oorzaken. Het probleem kan zitten in de longen, in het hart of in de conditie (en soms in een combinatie, bv longembolie).
Een normale spirometrie sluit COPD uit, maar niet astma. Van astma kun je ook benauwd zijn (en ruime inspiratie op een longfoto hebben, dat soms geheel ten onrechte aangeduid wordt als "typisch COPD beeld").
Naast spirometrie is diffusie (zuurstofopnamecapaciteit) ook een belangrijke longfunctie test. Deze kan niet bij de huisarts plaats vinden.
Hoe is de situatie van uw hart, is er wel eens een ECG of Echo gemaakt?
Bij toenemende onverklaarde kortademigheid moet u zich weer tot uw arts wenden. Het moet opnieuw uitgezocht worden. Een fietstest kan dan zeer bijdragend zijn om uit te maken waar uw kortademigheid vandaan komt.

Login of registreer om te reageren