Vraag melkproducten

22-11-2020 om 22:09 uur

Beste mensen,

Mijn naam is Matthyn Van den Broek. Ik ben mantelzorger fan mijn 81-jarige moeder. Onlangs gediagnostiseerd met COPD.

Mijn vragen:

-Zij gebruikt eiwitrijke drinkvoeding. wel of niet mee door gaan vanwege slijmvorming? Alle melkproducten überhaupt laten staan?

-Tevens heb ik een een vraag over inhalleren met himalaya zout. Zin of onzin?

-ionische luchtzuiverings lamp voor in de slaapkamer? Maar welk merk en wat is betrouwbaar?

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 05:47 uur

Eiwitten zijn heel belangrijk dus niet zomaar stoppen met de drinkvoeding. Als ze last krijgt, overleggen met de diëtiste voor een alternatief.

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 06:21 uur

Ik gebruik ook drinkvoeding, maar heb geen last van slijmvorming. Net wat Daantje zegt, even overleggen met de diëtiste. Eiwitten zijn belangrijk!

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 06:59 uur

Ook ik heb geen last van slijmvorming bij eiwitrijke drinkvoeding. Ik sluit me dus aan bij voorgaande adviezen.

Van inhaleren met Himalayazout of een ionische lichtzuiveringslamp weet ik niks. Ik denk dat die dingen persoonlijk zijn. Als je denkt dat je er baat bij hebt, kun je het proberen. Zo'n lamp mag je misschien na x dagen nog terugbrengen of ruilen?

Succes.

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 08:14 uur

Ook ik gebruik eiwitrijke drinkvoeding, en.. je raad het al... heb ook geen last van slijmen.
eiwit is belangrijk bij de spieropbouw, iets wat bij longpatienten dus een belangrijk middel is.

er zijn veel verschillende eiwit preperaten, dus maar even overleggen met de dietiste. Succes

over de 2 laatste vragen heb ik geen goed antwoord. hopelijk kan een ander helpen, of misschien staat het antwoord ergens via de zoekfunctie van de forum

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 13:08 uur

Ik ben lactoseintolerant en moet daarom veel melkproducten mijden, maar slijmvorming heb ik geen last van bij melkproducten. Dus vooral doorgaan ermee en als ze veel last heeft van slijmvorming kijken met een diëtiste naar alternatieven om te kijken of het daaraan ligt, maar echt onder begeleiding doen, ze heeft de extra eiwitinname echt nodig. Sluit me daarmee dus aan bij bovenstaande adviezen:)

Artsen schrijven heel soms zoutoplossingen voor om slijm los te maken, zou dat over himalayazout met de arts overleggen, zout inhaleren kan ook benauwder maken namelijk. De arts kan goed onderbouwen of het wel of geen zin heeft en wat de voor- en nadelen zijn.

Een ionische luchtzuiveringslamp heb ik nog nooit van gehoord, wel andere luchtzuiveringsapparaten en de meningen en ervaringen zijn daar enorm over verdeeld en vaak lees ik dan vooral van mensen met astma die het gebruiken en eigenlijk niet tot nauwelijks bij mensen met COPD. Niet dat het niks zou doen bij COPD, maar meer omdat mensen met astma hyperreactief reageren op prikkels van buitenaf.
Van wat ik heb gelezen erover moet je heel zorgvuldig kiezen ook qua onderhoud en schoonmaken, anders zouden ze niet nuttig zijn van wat ik begreep.
Zijn volgens mij wel wat topics hierover op het forum, wellicht dat je met de zoekfunctie wat kan vinden.

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 17:26 uur

"Ionische luchtzuiveringslamp" zal waarschijnlijk een combinatie zijn van een UV-lamp en een ionisator. In het algemeen is de lamp veel te zwak en de ionisator heeft geen ventilator. Weggegooid geld dus. Ik heb zelf een ventilator met ingebouwde ionisator en daarbij een losse UV-lamp. Dat werkt wel, maar verwacht er geen wonderen van. Een merk kan ik niet zo gauw noemen maar informeer eens bij zo'n medische winkel die je vaak in, of nabij ziekenhuizen vindt. Ionisatie kan stof en stuifmeel wegfilteren, en UV kan helpen tegen geurstoffen, virussen en bacteriën. Meet de inhoud van de kamer die je 'schoon' wilt hebben (lengte x breedte x hoogte = m3), dan weet de winkel welke capaciteit je nodig hebt. Denk om je ogen, want UV dat krachtig genoeg is om nut te hebben kan ook schadelijk voor je ogen zijn. Zorg dus dat je niet direct in de lamp kan kijken.

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 22:39 uur

@Reuzenkakatoe super interessant! Alleen wat ik mij afvraag, als je het raam openzet oid weet jij dan hoeveel effect het nog heeft? Mij lijkt het dat de aanvoer van nieuwe lucht dan wellicht soms groter is dan een zuiveringssysteem aan kan, dat is een van de redenen dat ik zelf nog niet zoiets heb aangeschaft. Nou wist ik niet van de combinatie met UV-lamp, maar wel veel gelezen over andere apparaten. Ook met longartsen het erover gehad btw en daardoor zelf ook nog niet overtuigd.
Ben benieuwd of je daar toevallig ook uit ervaring wat over kunt melden.
Nou verwacht ik zelf ook absoluut geen wonderen ervan btw. Maar ben wel benieuwd verder

Login of registreer om te reageren
27-11-2020 om 17:26 uur

Heb een ionisator staan, van n degelijk merk. Ik heb er baat bij, hij filtert stof, stuifmeel en geurtjes ed uit de lucht. Hij 'ruikt' zelf hoe de vervuild de lucht is en kan op 6 verschillende tempo's de omgevingslucht klaren. Regelmatig de filters verschonen en het apparaat schoonmaken. Die staat s nachts ook aan en als we dan s morgens beneden komen ruikt t echt fris, heb veel minder last van kookgeuren enzo!
Heb ook n ontvochtiger staan op mijn slaapkamer, waar ik echt resultaat van merk. Soms is het reservoir van 15 ltr met n paar dagen vol!! Kan me indenken dat die bij copd n toegevoegde waarde kan hebben.

Ionisator hebben wij van Daikin, een photocatalytic air purifier.

Login of registreer om te reageren
28-11-2020 om 13:26 uur
Reactie op U128180

Beste mensen,

Mijn naam is Matthyn Van den Broek. Ik ben mantelzorger fan mijn 81-jarige moeder. Onlangs gediagnostiseerd met COPD.

Mijn vragen:

-Zij gebruikt eiwitrijke drinkvoeding. wel of niet mee door gaan vanwege slijmvorming? Alle melkproducten überhaupt laten staan?

Matthyn, er zijn ook flesjes drinkvoeding op basis van yoghurt of vruchtensap. Elke diëtist kan jou daarin adviseren. Er bestaan zelfs soepen.

Login of registreer om te reageren