COP en corona-vaccinatie.

23-11-2020 om 22:13 uur

Hallo, ik hoop dat er iemand antwoord kan geven op een vraag die me enorm bezighoud. Ik heb sinds een jaar cop, om me te beschermen tegen corona zit ik al 9 maanden in caranteine. Mijn immuunsysteem werkt te hard waardoor ik ontstekingen in mijn longen krijg, dus vraag ik me af of ik wel een coronavaccin moet nemen ?? Dan gaat mijn immuunsysteem toch nog harder werken en dat moet toch juist niet want dan gaat het toch weer fout ? Ik heb er slapeloze nachten door en kom er niet uit. Ik moet geen corona krijgen dat is een ding wat zeker is, daarom de caranteine. Maar krijg ik het coronavaccin ingespoten lijkt me ook niet goed. Weet iemand hier meer over ? Ik word er echt gek van.
Ik hoop toch zo op een antwoord. 😷

Login of registreer om te reageren
23-11-2020 om 22:44 uur

Ik weet niks tot nauwelijks iets over COP, maar zou je huisarts of longarts of eventueel je longverpleegkundige hier geen antwoord op hebben? Want wellicht geldt niet voor iedereen met COP deze maatregel. En hoe zit het met het influenzavaccin en eventuele andere vaccins, neem je die wel of ook vanwege COP niet in overleg met je artsen?

Login of registreer om te reageren
24-11-2020 om 08:25 uur

Ik weet ook niets van COP, ik heb COPD. Maar wat weten we eigenlijk van dit vaccin, eigenlijk niet veel. Ik zit ook met veel vragen. Moeilijk!!! πŸ€”

Login of registreer om te reageren
24-11-2020 om 08:40 uur

Ook ik denk dat je bij je huis of longarts moet zijn voor de antwoorden. Dan ben je gauw van je vragen en onzekerheden af. Dat is immers ook slecht voor je immuunsysteem.

Heb je wel een griepspuit gehad? Ook dan gaat het lichaam harder werken, al weet ik niet of dit op basis van reactie op de cellen is.

Login of registreer om te reageren
25-11-2020 om 11:35 uur

Goed overleggen met je artsen, zij kunnen veel twijfels wegnemen en advies geven.
Zeker over je immuunsysteem lijkt mij dit zinvol, sterkte!

@Anna50 , ook met je arts overleggen of de vplgkundige!
Al weten zijn natuurlijk ook niet alle antwoorden,het is een nieuw vaccin.
Ik neem hem sowieso,ik vertrouw op de wetenschap, al kunnen er altijd bijwerkingen zijn, maar corona heeft ook gigantische bijwerkingen...
Ik zet het tegen elkaar af.

Dat mensen kiezen voor geen vaccinatie heb ik begrip voor maar soms vind ik het wel vreemd wanneer ze naar verre landen gaan, halen ze klakkeloos alle vaccinaties.
Niet iedereen natuurlijk maar ik ken ze wel, daar verdiepen ze zich niet in, ook malariapillen waar je doodziek van kunt worden slikken ze makkelijk...
Ik zeg kom maar op met die spuit! Schijnt dat Dolly Parton heeft geΓ―nvesteerd in 1 vaccin,bijwerking: cup f en een snik in je stem...,πŸ˜‰

Login of registreer om te reageren
25-11-2020 om 12:36 uur

@goudvisje , zelfs de artsen weten weinig ervan, dat weet ik. Ik wil gewoon meer weten, that's me. Blijf het moeilijk vinden. 😁
En Dolly kan het hebben, ik val voorover. hahaha

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-11-2020 om 16:01 uur

Beste Liesje

Van COP weten we eigenlijk niet wat de oorzaak is. Je geeft er prednison voor, vaak gaat het daarmee over na een paar weken. Bij jou is het nog aanwezig. Bij andere aandoeningen waarbij het immuun systeem niet in balans is adviseren we wel griepvaccinatie. Het coronavaccin is een soort griepvaccin. Dus als je er zo over nadenkt is er geen reden om geen coronavaccin te nemen.
De onderzoeken die de veiligheid en effectiviteit van corona vaccin moeten aantonen moeten nog gepubliceerd worden. De eerste onderzoeken zullen gaan over gezonde mensen, daarna zullen er onderzoeken komen bij ouderen en patienten met chronische ziekten. Daarna zullen adviezen in richtlijnen komen en artsen op basis daarvan advies geven. Dat zal nog een jaar duren. Hopelijk is de COP tegen die tijd rustig of over. Anders is het goed om dan opnieuw advies erover in te winnen. Om nu goed advies te geven is het nog te vroeg omdat er te weinig over bekend is.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
26-11-2020 om 09:57 uur
Reactie op Anna50

@goudvisje , zelfs de artsen weten weinig ervan, dat weet ik. Ik wil gewoon meer weten, that's me. Blijf het moeilijk vinden. 😁
En Dolly kan het hebben, ik val voorover. hahaha

Snap ik, ik neem hem ook pas wanneer er meer duidelijkheid is,zodra mijn arts groen licht geeft voor mij,vertrouw ik het pas, al die onderzoeken zullen wij toch niet kunnen inzien en snappen doe ik het ook niet denk ik...
Het komt er ook pas door wanneer het veilig is, in zoverre veilig dat er zo min mogelijk bijwerkingen zullen zijn.
Die cup f neem ik op de koop toe...😁

Login of registreer om te reageren