CPAM op latere leeftijd

30-11-2020 om 22:09 uur

Hoi allemaal,
Onlangs is bij mijn dochter van 17 jaar CPAM ontdekt. Bij toeval, na een controle foto omdat ze een longontsteking had gehad. Wie heeft er meer ervaringen met het op deze leeftijd ontdekken van deze aangeboren afwijking en wat is er in dat geval mee gedaan? Afwachten, controles, operatie?
Bij haar zal een deel van de long verwijderd moeten worden. Bvd
Sannie

Login of registreer om te reageren
04-03-2021 om 10:06 uur

Hoi. Tijdens mijn studententijd is bij mij ook ccam geconstateerd. Het advies was ook een operatieve verwijdering van het weefsel waarin de holtes aanwezig waren. Ik heb na de diagnose nog 2 jaar rondgelopen met de cyste omdat ik niet overtuigd was van de noodzaak tot opereren (het was immers aangeboren en zat er mijn hele leven dus al). Uiteindelijk heb ik me wel laten opereren omdat mijn cyste niet in verbinding stond met de luchtpijp en dus risico met zich meebracht als ik ging vliegen. In een onderdruk situatie zoals in een vliegtuig zetten gassen in een afgesloten holte uit. Voor mij was het een spannende en onzekere tijd. Zeker omdat ik destijds begin 20 was. Ik kan uit ervaring spreken dat de longoperatie zelf minder eng is dan alle spanningen die rondom de eerste diagnose en alle onzekerheden die daarbij komen. Inmiddels ben ik 38 jaar en sta al jaren niet meer onder behandeling van een longarts. Hopelijk bied mijn verhaal u en uw dochter rust in deze spannende tijd. Mochten jullie behoefte hebben aan contact met een lotgenoot dan kunnen jullie me via dit forum bereiken. Sterkte! Karina

Login of registreer om te reageren