Kunnen jullie terecht voor een longfunctietest?

04-12-2020 om 10:21 uur

Hi!

Ik probeer al sinds maart een afspraak te maken bij de huisarts voor een longfunctietest (heb astma), maar het wordt elke keer gecanceld door Corona. Op deze manier word ik niet goed geholpen en gebruik ik niet de juiste medicijnen.

Als ik een afspraak wil maken moet ik eerst een coronatest doen, want ik heb “Corona klachten”, maar ik heb geen Corona. Kom ik eindstand met die negatieve test, wordt de afspraak gecanceld omdat het toch niet kan.

Ik vraag me af of dit bij meer mensen gebeurd, want ik ben er echt helemaal klaar mee. Ik voel me al maanden niet goed en wordt niet goed geholpen. Heb het gevoel dat ik word vergeten.

Iemand tips hoe ik wel geholpen kan worden?

Login of registreer om te reageren
04-12-2020 om 10:53 uur

Ja bij de huisarts wordt hier ook heel moeilijk gedaan, daarom heb ik afgelopen maanden 3x een longfunctie in het ziekenhuis gehad. Als ze het steeds uitstellen zou ik daarvoor vragen. Succes!!

Login of registreer om te reageren
04-12-2020 om 11:11 uur

Dit is wat ik in de gauwigheid vindt over spirometrie bij de huisarts. Het bovenste bolletje. Weliswaar van 6 oktober, maar ik ga er vanuit dat het nog steeds geldt.
https://corona.nhg.org/2020/nieuw-op-6-oktober/

Als je astma echt uit de pas loopt, zou ik overleggen met je huisarts of je een longfunctie bij de longarts mag blazen. Of, als je daar al onder behandeling bent, de longarts zelf bellen.

Hopelijk kun je binnenkort je spiro blazen. Succes!

Login of registreer om te reageren
04-12-2020 om 11:58 uur

Spirometrie valt onder hoog risico.

Ik heb ook al anderhalf jaar geen longfunctie meer geblazen, ook niet in het ziekenhuis.

Login of registreer om te reageren
04-12-2020 om 13:36 uur

Geen idee of dit nog wat geruststelling biedt?
Als je huisarts geen longfunctie-apparatuur heeft, en je loopt niet bij een longarts, dan blaas je soms jarenlang geen longfunctie.

Login of registreer om te reageren
04-12-2020 om 17:04 uur

Longfunctie is een momentopname. Jouw verhaal over hoe het gaat is minstens zo belangrijk. Geen longfunctie blazen hoeft niet te betekenen dat je niet goed behandeld kunt worden.

Login of registreer om te reageren
04-12-2020 om 17:45 uur

@BB21, in zknhuis kun je wel een longfuntie blazen. Ben 1,5 week geleden geweest, moest eigenlijk in juni. Verder heb ik telefonische consulten met de longarts.
Weet niet waar je onder co staat, als t bij de huisarts is kun je ms overleggen hoe je voor nu t maximale kunt doen om je astma stabieler te krijgen.

Login of registreer om te reageren
04-12-2020 om 18:40 uur

Die van maart was ook uitgesteld
Nu in augustus gehad en een week later een telefonische consult met mijn longarts

Login of registreer om te reageren
05-12-2020 om 11:57 uur
Reactie op Suus01

Geen idee of dit nog wat geruststelling biedt?
Als je huisarts geen longfunctie-apparatuur heeft, en je loopt niet bij een longarts, dan blaas je soms jarenlang geen longfunctie.

Mijn huisarts heeft wel longfunctietest apparatuur en ik loop ook bij een longarts in het ziekenhuis

Login of registreer om te reageren
05-12-2020 om 11:58 uur
Reactie op EmmaW

Longfunctie is een momentopname. Jouw verhaal over hoe het gaat is minstens zo belangrijk. Geen longfunctie blazen hoeft niet te betekenen dat je niet goed behandeld kunt worden.

Naja ik word überhaupt niet behandeld. Niet sinds de komst van Corona in ieder geval. Ik word gewoon in de steek gelaten

Login of registreer om te reageren
05-12-2020 om 14:43 uur
Reactie op BB21
Reactie op EmmaW
Longfunctie is een momentopname. Jouw verhaal over hoe het gaat is minstens zo belangrijk. Geen longfunctie blazen hoeft niet te betekenen dat je niet goed behandeld kunt worden.

Naja ik word überhaupt niet behandeld. Niet sinds de komst van Corona in ieder geval. Ik word gewoon in de steek gelaten

Heb je dit al zo tegen je huisarts of longarts gezegd. Deze horen te luisteren en of uit te leggen of actie te ondernemen.

Bij mij is in de 1e corona tijd een fietstest afgenomen.
nu wacht ik tot ongeveer voorjaar op een allergie onderzoek-voedsel (gesprekken, bloedonderzoek en testjes), dit duurt langer ivm corona. Vervelend, maar het is dan maar zo

Login of registreer om te reageren