Wat betekend dit

05-12-2020 om 12:02 uur

Goede middag Gedeelte van longfunctie onderzoek verstuurd naar mijn huisarts lijkt me niet best kan iemand me uitleggen wat deze 4 punten betekenen en wat de enigszins normale waardes moeten zijn
FVC: 4.71 L = 96 %
FEV1: 1.48 L = 39 %
Tiffeneau: 29
Diffusie: DLCO 34 % KCO 38 %
.

Login of registreer om te reageren
08-12-2020 om 08:31 uur

Beste Hans,

Wij kunnen uitleg van de begrippen geven maar de gemeten waarden niet interpreteren. Dit kan uw arts verder uitleggen. Bij COPD is dit anders dan bij Astma en daarbij speelt leeftijd, geslacht en lengte een rol bij de uitslag.

FVC (vitale capaciteit) is de maximale hoeveelheid lucht (uitgedrukt in liters) die u kunt uitademen na een maximale inademing.

FEV1 (forced expiratoire volume): is de hoeveelheid lucht die u in de eerste seconde van de test uitblaast als u zo hard mogelijk uitblaast in een spirometer. Dit wordt eveneens uitgedrukt in liters. De PEF is een soort maximale windkracht bij het uitblazen.

Wanneer de FEV1 wordt gedeeld door de vitale capaciteit (gemeten tijdens een aparte, niet geforceerde, meting) krijgt men de Tiffeneau-index. De normale waarde voor deze index is ongeveer 0,75. Onder 0,70 is er sprake van een obstructieve longfunctie.

Een diffusie test is een longfunctieonderzoek. Met een diffusie test kan de arts zien hoe goed de longen het lichaam van zuurstof voorzien.

met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
08-12-2020 om 12:13 uur

Dank voor uw antwoord is er een site waar ik de normale/referentie waardes kan vinden en het verschil tussen de 2 genoemde diffusie waardes

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 08:29 uur

Een gezonde volwassene kan tussen 70 en 80% van zijn vitale capaciteit uitademen tijdens de eerste seconde bij een geforceerde uitademing. Ligt de waarde (uitgedrukt als ESW/FVC) lager dan 70%, dan is de kans groot dat de luchtwegen vernauwd zijn door COPD (of astma).

Op deze website vindt u meer informatie: https://www.spirometrie.info/interpretatie.html

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 12:16 uur

Dank voor de link zeer informatief ik blijf kan het ook nergens vinden wat verschil en betekenis van difussie dlco en kco

Login of registreer om te reageren