Inhaleren...

09-12-2020 om 08:13 uur

Ik ben de laatste tijd meer benauwd. En hiervoor inhaleer ik via een voorzetkamer. Nu merk ik dat ik 5 keer inademen door die kamer nauwelijks haal. Ik snap zelf niet goed waarom. Maar het lijkt of ik niet voldoende zuurstof krijg via de voorzetkamer. Misschien ook wel een vorm van hyperventilatie. Mag je ook 2 keer inademen en dan een aantal keer naast de voorzetkamer en dan weer 2 keer ik de voorzetkamer. Of werkt het dan niet.

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 08:15 uur

Nee dat werkt niet. De medicatie blijft maar kort zweven in de voorzetkamer en slaat daarna neer.

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 08:22 uur

Oke bedankt. Ben wel benieuwd of dit herkenbaar is bij iemand?

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 08:26 uur

Je kunt bij je apotheek laten zien hoe je inhaleert met een voorzetkamer. Ze kunnen goed advies geven.
ook je longverpleegkundige als je die hebt kan deze info geven

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 08:41 uur

Nee, dit herken ik niet. Ik sluit me aan bij de overige reacties.
Zeker een afspraak maken om je inhalatietechniek te laten controleren.
In de tussentijd kun je oefenen of het met vier of drie keer inhaleren lukt.
Als je enige paniek ervaart, kun je ook oefenen met eerst zonder aerosol, of oefenen met aerosol erin, zonder dat je er een puf inspuit.

Succes!

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 08:55 uur

Misschien doe je het al, maar heel rustig inademen is nodig. Eerst uitademen en dan inademen. Dus zeker niet te snel inademen. Sommige voorzetkamers laten een fluitgeluid horen als je het te snel doet.
En wat de anderen zeggen, anders even naar de apotheek gaan.

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 09:14 uur
Reactie op Suus01

Nee, dit herken ik niet. Ik sluit me aan bij de overige reacties.
Zeker een afspraak maken om je inhalatietechniek te laten controleren.
In de tussentijd kun je oefenen of het met vier of drie keer inhaleren lukt.
Als je enige paniek ervaart, kun je ook oefenen met eerst zonder aerosol, of oefenen met aerosol erin, zonder dat je er een puf inspuit.

Succes!

Nou inderdaad ik raak volkomen in paniek. Maar ik ga t eerst maar eens rustig proberen. Heb het vooral als ik al benauwd ben. Ben op het moment ook gewoon mega slecht ingesteld om mijn medicatie

Login of registreer om te reageren
09-12-2020 om 09:32 uur

Ai, dat is lastig, die paniek. Dan lijkte Het extra belangrijk om met een longverpleegkundige of bij de apotheek je inhalatietechniek te oefenen.
Goed ingesteld zijn is veel belangrijk, zeker in deze tijd.

Nogmaals succes.

Login of registreer om te reageren
12-12-2020 om 20:26 uur

Het is misschien ook afhankelijk van de voorzetkamer die je hebt. Bij de aero chambre krijg ik het ook benauwd omdat het mij niet goed lukt om het mij teveel kracht kost om daarin uit te blazen. Bij de andere voorzetkamers heb ik dat niet.
Maar een goede inhalatie techniek is heeeeel belangrijk. Hiervoor zou ik zeker een afspraak maken bij je apotheek of longverpleegkundige.
Succes!

Login of registreer om te reageren
16-12-2020 om 12:12 uur

Er zijn ook verschillende voorzetkamers. Ik vind de grote (volumatic) het fijnst.

Login of registreer om te reageren
17-12-2020 om 13:25 uur

Volgens mij is de aerochamber juist uitgevonden voor mensen die niet zo krachtig kunnen inhaleren. Ik moet bij longfunctie blazen altijd Ventolin inhaleren, via de voorzetkamer en ik adem altijd heel rustig in en uit, geheel op eigen tempo. Je hoeft niet te "trekken" .

Login of registreer om te reageren