sterk reukvermogen

10-12-2020 om 17:19 uur

Hallo,

Ik ervaar sinds dat ik copd heb een versterkt reukvermogen, ik ruik werkelijk alles tot vervelends aan toe.
Nu heb ik daar wel al iets over gelezen dat je dus niet alleen met je neus ruikt, maar dus ook met je longen, ook bij het Longfonds gelezen, maar mijn vraag is hebben jullie dit ook, en wat is er aan te doen.

Wat minder intens ruiken is wel wenselijk.

Nico

Login of registreer om te reageren
10-12-2020 om 17:37 uur

Geen COPD, maar zeker herkenbaar. Als ik het vooraf weet of vermoed, dan vernevel ik vooraf (extra), zodat ik minder ziek wordt. Als dat niet mogelijk is neem ik zo snel mogelijk mijn puffer.

Login of registreer om te reageren
10-12-2020 om 20:15 uur
Reactie op Suus01

Geen COPD, maar zeker herkenbaar. Als ik het vooraf weet of vermoed, dan vernevel ik vooraf (extra), zodat ik minder ziek wordt. Als dat niet mogelijk is neem ik zo snel mogelijk mijn puffer.

Waarmee vernevel je dan?

Login of registreer om te reageren
10-12-2020 om 21:03 uur

Combivent, een luchtwegverwijder met salbutamol en atrovent.

Login of registreer om te reageren
10-12-2020 om 21:22 uur

Ik heb mijn hele leven al een sterk reukvermogen, een zogeheten parfumneus... als ik zwaar verkouden ben ruik ik eindelijk zoals een normaal persoon ruikt. Nu ik met astma gediagnosticeerd ben wel handig zodat ik er snel bij ben wanneer er niet-allergische prikkels zijn waar mijn luchtwegen op reageren. Maar het is niet dat het is toegenomen ofzo sinds mijn longen heftiger zijn gaan reageren op prikkels dus dat herken ik niet.

En dat minder intens ruiken is hier ook enorm wenselijk! Mensen ruiken vaak nog niks, ook bijvoorbeeld geurtjes waar mijn luchtwegen niet op reageren, en dan heb ik het allang geroken. Het heeft zo zijn voor- en nadelen

Login of registreer om te reageren
10-12-2020 om 22:55 uur

Bedankt voor jullie reacties.

Ja die parfumneus, had nog nooit over gehoord, daar lijkt het bij mij ook op.
Ik neem parfum en ook rooklucht sterk waar, het lijkt zowat door de muren heen te komen.
Momenteel staan hier overal de open haarden weer flink aan mijn lucht te verpesten, en het lijkt wel of dit door elk kiertje mijn huis binnendringt.

Ik weet eigenlijk niet hoe ik daar vanaf kan komen, want ik hou er een soort van hoofdpijn aan over, niet echt bonkend, maar eerder een druk op mijn schedel, heel vreemd.

Overigens ben ik weer wel blij dat ik dus niet de enige ben met die vervelende aandoening.

Login of registreer om te reageren
11-12-2020 om 08:39 uur

Ik heb copd4 en heb ook een sterk ruikvermogen. Maar ik denk dat het komt omdat ik niet meer rook.

Login of registreer om te reageren
11-12-2020 om 09:39 uur

@Nicopd54 ja enorm naar als die rooklucht door de kiertjes heen komt:( was hier van de week heel erg, had het enorm benauwd erdoor...

Maar eerder had je dit niet? Ik ben namelijk geboren met dit “belachelijke” reukvermogen... maar wat Anna50 zegt zou ook kunnen dat door stoppen met roken je reukvermogen toeneemt, omdat je ten eerste al niet meer continu door de sigarettenlucht bent omringd. Althans dat vermoed ik dan.
En volgens mijn kno-arts kom ik er niet vanaf. Zelfde met proeven, ik proef ook heel goed verschillende smaken bijvoorbeeld in een smoothie kan ik proeven welke fruitsoorten erin zitten. De een ruikt gewoon veel beter dan de ander, zelfde dat de een beter ziet dan de ander.

Login of registreer om te reageren
11-12-2020 om 10:24 uur
Reactie op Anna50

Ik heb copd4 en heb ook een sterk ruikvermogen. Maar ik denk dat het komt omdat ik niet meer rook.

Inderdaad @Anna50, klopt sinds dat ik gestopt was met roken is dat zo toegenomen, en proef ook meer.

Maar ja wel ergens weer goed, maar minder mag ook.

Login of registreer om te reageren
11-12-2020 om 13:54 uur

Zojuist ontdekt, dat als ik kauwgum gebruik lijkt het minder te worden, misschien ook een tip voor jullie.
En misschien wel logisch je leid daarmee je hersens af.

Ik weet niet of jullie dat ook al is opgevallen.

Je moet er natuurlijk wel van houden, maar sinds dat ik met roken was gestopt ben ik dit steeds meer gaan doen.

Login of registreer om te reageren