saturatie na longsegmentresectie

02-01-2021 om 14:50 uur

Beste deskundige,
Ik heb 5 maanden geleden een longresectie ondergaan. Eerst WIG in segment 6 ROK, waarna hele segment 6 ROK en 5 lymfeklieren zijn verwijderd. Geen uitzaaiingen voor zover nu te beoordelen. Ik ben aan het revalideren en ook daarbij ben ik strijdkrachtig en optimistisch.

Natuurlijk geeft het opzoeken van mijn grenzen, dat ik daarna daarvoor de rekening betaal. Dus de ene dag enthousiast optimistisch aan de slag, geeft dat ik daarvan de rest van de dag en soms daaropvolgende dagen moet bijtanken. Maar ik denk dat dat uiteindelijk met het opbouwen van mijn conditie steeds beter zal gaan.
Het enige wat mij zorgen baart en mijn (aangepaste) toekomstplannen ondermijnt, is dat als ik langer praat (in gesprek ben) ik uiteindelijk high word en dan een stoffige hoofdpijn zijn intrede doet die lang blijft hangen. Bij mijn revalidatie daalt ook mijn saturatie naarmate ik mij harder inspan (op de loopband, fietsen etc). Mijn fysiotherapeute stopt mij dan als deze de 94% bereikt.

In de informatie die door ziekenhuizen wordt gegeven op hun sites bij deze ingreep, wordt deze beperking alleen beschreven in de eerste 6 weken, alsook dat met circa 3 maanden een werkhervatting in de lijn der verwachting ligt. Dit wijkt dus af van mijn fysieke ervaring. Nu ook een ervaringsdeskundige vriend van mijn mij stelt dat ik hier mijn verwachtingen moet bijstellen en een leven met deze beperking moet accepteren, vraag ik mij af of dit het geval zal moeten zijn.

Mijn vraag aan u is, of een dergelijke langer voortdurende saturatiedaling bij segmentresectie gebruikelijk is/vaker wordt gezien en/of deze saturatieval naar verwachting blijvend is ?

Ik hoop dat u hier meer duidelijkheid in zou kunnen bieden.

Met vriendelijke groet,

MB

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-01-2021 om 09:52 uur

Na een longsegment resectie is een periode van herstel nodig met revalidatie met de fysiotherapie. Of u daarna op het oude niveau terugkomt, hangt of van de conditie van de longen vooraf. Als de longen helemaal gezond waren zou u op het oude niveau moeten kunnen terugkomen. Maar meestal zijn de longen al aangedaan, bijvoorbeeld is er sprake van COPD. Dan wordt er vooraf een longfunctie gedaan en soms een fietstest om te kijken of u een longsegmentresectie aankan. Bij vooraf aangedane longen zal u wat van de longfunctie inleveren na een longsegmentresectie. Dit kan je zo veel mogelijk compenseren door het lichaam in een goede conditie te brengen. Als er minder reserve is, moet het opbouwen in kleine stapjes en kost het meer tijd. Ik kan uw vraag niet beantwoorden wat de uiteindelijke uitkomst zal zijn, maar mijn ervaring is dat 6 weken of 3 maanden te kort is om conditie op te bouwen. Zolang er nog verbetering in zit zou ik doorgaan met begeleiding met fysiotherapie om conditie op te bouwen. Als u teveel moet bijkomen na een trainingssessie is het misschien verstandiger een stapje terug te doen en langzamer op te bouwen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
07-01-2021 om 14:49 uur

Dank u wel dr Van Wolferen,

Een verhelderend en - voor mij ook - bemoedigende uitleg. Mijn revalidatie is - wegens een doorverwijsfout en wachttijden - laat gestart. Ik ben nu één (1) maand bezig. Ik kan gelukkig elke week de lat weer een beetje hoger leggen. Dus ik laat mij nu niet meer kisten door doemscenario's van anderen.

Met hartelijke groet

Maria

Login of registreer om te reageren