Zoutoplossing. Vernevelen

17-01-2021 om 19:09 uur

Ik heb BE. En gebruik symbiocort met voorzetkamer,
En ik vernevel met nebusal 7 mg
Deze krijg ik niet meer vergoed alles aangedaan dus niets,
Nou zei longverpleegkundige mensen maken het ook zelf ??
Nu heb ik ergens gelezen 1 liter zout. En 9 gr zout. ,
Iemand ervarin* mee ???

Login of registreer om te reageren
17-01-2021 om 21:54 uur

De samenstelling van 1 liter water met 9 gram zout is de samenstelling van fysiologisch zout. Dus die verhouding klopt. Dezelfde verhouding wordt ook gebruikt voor neusspoelingen.
Met zoutoplossing vernevelen heb ik geen ervaring.
Succes!

Login of registreer om te reageren
18-01-2021 om 11:14 uur

Fysiologisch zout vernevel je vaak niet mee om het slijm los te krijgen, ik denk dat je hypertoonzout bedoeld in dat geval is de concentratie veel sterker en die 7mg is waarschijnlijk 7% oplossing of in ieder geval in de buurt daarvan dus gaat het om 70 gram per 1 liter. Ik heb hypertoonzout van 6,85% geloof ik.
Correctie die van 5,85% heb ik zoals de advieslijn hieronder beschrijft:)

Zelf kreeg ik de eerste ook niet vergoed mijn longarts gemaild en een ander kreeg ik wel vergoed, misschien eens uitzoeken of dit ook bij u het geval kan zijn. Heb het al even niet meer voorgeschreven gekregen dus het kan zijn dat de vergoedingen zijn veranderd.

Login of registreer om te reageren
18-01-2021 om 11:17 uur

Beste Anjaver53,

Bedankt voor je bericht. Deze vraag hebben wij eerder voorbij zien komen. Een longarts heeft het volgende antwoord gegeven, zie ook deze site https://www.longforum.nl/discussion/12946298/nebusal;

‘Ik vind het niet veilig om het zelf te maken. Als het toch niet volledig steriel is bestaat er een kans dat je door het te inhaleren een longontsteking krijgt.

Ik schrijf mijn patiënten een alternatief voor. NaCl 5.85% flacons (ipv nebusal dat 7% NaCl is). De 5.85% wordt wel vergoed door de zorgverzekering in combinatie met combivent inhalatie vloeistof. Je zou je longarts hierom kunnen vragen.’

Hopelijk kom je hier iets verder mee.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren