Astma?

20-01-2021 om 15:15 uur

Beste mensen,

Ik wil even wat kwijt, zoek eigenlijk iets van herkenning of advies.
Tijdje terug is er allergische astma gevonden en daarnaast ook vergrote neusschelpen en sinusitus.
Nu is het zo dat ik vaak klachten heb van gevoel alsof ik geen lucht krijg, en vaak diepe ademteug moet nemen om 'goed' adem te halen. Hierdoor dan ook vaak duizelig/licht in hoofd alsof er geen zuurstof in mn hoofd of longen komt. Vermoed ook component van hyperventileren. Maar ik merk bv als ik soms gesprekken voer, of een spannende film kijk dat ik dan echt verkrampt gevoel krijg en dan gevoel heb alsof ik echt moet happen naar adem.
Dit heb ik ook als ik inspan maar soms ook op relaxte momenten.
Ik heb een neusspray, allergietabletten en pufjes maar door bijwerkingen neem ik dit niet altijd in eerlijk gezegd. Vaak denk ik ook dat dit niets met astma te maken heeft omdat je bij astma voor mijn gevoel echt piepende ademhaling moet hebben en dat heb ik niet. Althans niet dat ik echt gehoord heb.

Iemand tips AUB!

Login of registreer om te reageren
20-01-2021 om 16:10 uur

Wat vervelend voor je, dat je onder andere allergisch astma hebt. Dat kan behoorlijk irritant zijn.

Astma, hooikoorts en eczeem wordt samen atopisch syndroom genoemd. Het heeft allemaal met elkaar te maken. Misschien ben je ook bekend met eczeem? Hopelijk niet, want dat scheelt een hoop jeuk.

Je luchtwegen bestaan uit bovenste en onderste luchtwegen. Hoe beter de bovenste luchtwegen onder controle zijn, hoe minder de onderste luchtwegen uit de pas lopen.
Dus hoe beter je je hooikoortsmedicatie inneemt, hoe beter dat is voor je longen. Dat geldt ook voor bovenste luchtweginfecties. Hoe sneller je maatregelen neemt (medicatie, leefstijl), hoe minder kans je hebt dat je longen onevenredig uit de bocht vliegen.

Een piepende ademhaling hoeft bij astma niet per se. Dat wisselt per persoon en is geen vereiste voor de diagnose astma. Ook zonder piepen kun je dus astma hebben.

Naar adem happen is niet de bedoeling. Heb je ook een luchtwegverwijder? Als je weet op welke prikkels je reageert, dan kun je die preventief nemen.
Als je hyperventilatie vermoedt, kun je misschien ademhalingstherapie volgen bij een logopedist of fysio?

Succes!

Login of registreer om te reageren
20-01-2021 om 21:14 uur

Welkom hier,

Ook ik heb astma, ik piep niet! Ook bij flinke aanvallen niet tot verbazing van sommige artsen, dus piepen hoeft echt niet. Vooral je medicatie blijven nemen en overleggen over je klachten. Als het hyperventileren is kan je inderdaad ademtherapie volgen en de oorzaak proberen te achterhalen.
Qua kno-klachten ook helemaal herkenbaar helaas.

Het duurt echt wel even het acceptatieproces en uitzoeken wat nou bij je astma hoort en wat niet en wat wanneer te doen. Vraag daar gewoon begeleiding bij van de huisarts, praktijkondersteuner en/of longverpleegkundige. Ik heb geen idee waar je onder behandeling bent.
Ik ben in het begin intensief begeleid en dat heeft me enorm geholpen met in kaart brengen wat waarbij hoort, welke prikkels ik last van heb etc.
En heel belangrijk echt je onderhoudsmedicatie nemen! Hoe stabieler je het krijgt met je medicatie hoe minder klachten je ervan ervaart.

Succes

Login of registreer om te reageren
21-01-2021 om 08:43 uur
Reactie op Suus01

Wat vervelend voor je, dat je onder andere allergisch astma hebt. Dat kan behoorlijk irritant zijn.

Astma, hooikoorts en eczeem wordt samen atopisch syndroom genoemd. Het heeft allemaal met elkaar te maken. Misschien ben je ook bekend met eczeem? Hopelijk niet, want dat scheelt een hoop jeuk.

Je luchtwegen bestaan uit bovenste en onderste luchtwegen. Hoe beter de bovenste luchtwegen onder controle zijn, hoe minder de onderste luchtwegen uit de pas lopen.
Dus hoe beter je je hooikoortsmedicatie inneemt, hoe beter dat is voor je longen. Dat geldt ook voor bovenste luchtweginfecties. Hoe sneller je maatregelen neemt (medicatie, leefstijl), hoe minder kans je hebt dat je longen onevenredig uit de bocht vliegen.

Een piepende ademhaling hoeft bij astma niet per se. Dat wisselt per persoon en is geen vereiste voor de diagnose astma. Ook zonder piepen kun je dus astma hebben.

Naar adem happen is niet de bedoeling. Heb je ook een luchtwegverwijder? Als je weet op welke prikkels je reageert, dan kun je die preventief nemen.
Als je hyperventilatie vermoedt, kun je misschien ademhalingstherapie volgen bij een logopedist of fysio?

Succes!

Hoi suus,
Dank voor jouw reactie.
Ik heb gelukkig geen eczeem.

Merk idd wel dat als bovenste luchtwegen rustig zijn ik ook rustiger ben in longen. Alleen is het voor mij lastig te zeggen wanneer astma is of toch hyperventilatie. Omdat ik jaren door huisarts ben voorgehouden dat ik hyperventilatie heb. Totdat ik een verder onderzoek heb geëist. Daaruit kwam direct allergische astma. Was al jaren allergisch voor huisstofmijt en ook hooikoorts etc. En elke x werd het dus afgeschreven als hyperventilatie.

Ik volg oefentherapie al tijdje en ook daar werd gezegd dat er mogelijk meer is. Na diagnose astma werd wel veel duidelijk. Kreeg zelfs bij relaxte momenten aanvallen alsof je keel word dicht geknepen. Happen naar lucht.

Merk ook bv emoties of als je slappe lach hebt etc dat dit echt kan omslaan naar "geen lucht" gevoel. Dit had ik nooit!
Idem met gesprekken soms.
Op mijn werk wordt er niet goed schoongemaakt of kan gerust zeggen niet schoongemaakt. Dus daar hangen altijd stofwolken rondom bureaus/pc schermen. Oja en de ventilatie is prut.

Sinds ik daar ben begonnen merk ik dat mijn klachten zijn gaan verergeren. Allemaal triggers! Branderige ogen, jeukende neus, benauwdheid/kortademigheid.
Echt prut dus!

Ik heb ventolin en die helpt enigzins. Word er alleen beetje licht van in het hoofd.
Dus doe echt zonodig.

Zijn mijn klachten enigzins herkenbaar? Soms denk ik dat ik me aanstel🤭

Groetjes.

Login of registreer om te reageren
21-01-2021 om 08:49 uur
Reactie op Juno92

Welkom hier,

Ook ik heb astma, ik piep niet! Ook bij flinke aanvallen niet tot verbazing van sommige artsen, dus piepen hoeft echt niet. Vooral je medicatie blijven nemen en overleggen over je klachten. Als het hyperventileren is kan je inderdaad ademtherapie volgen en de oorzaak proberen te achterhalen.
Qua kno-klachten ook helemaal herkenbaar helaas.

Het duurt echt wel even het acceptatieproces en uitzoeken wat nou bij je astma hoort en wat niet en wat wanneer te doen. Vraag daar gewoon begeleiding bij van de huisarts, praktijkondersteuner en/of longverpleegkundige. Ik heb geen idee waar je onder behandeling bent.
Ik ben in het begin intensief begeleid en dat heeft me enorm geholpen met in kaart brengen wat waarbij hoort, welke prikkels ik last van heb etc.
En heel belangrijk echt je onderhoudsmedicatie nemen! Hoe stabieler je het krijgt met je medicatie hoe minder klachten je ervan ervaart.

Succes

Dank voor jouw reactie.

Oh dus jij piept niet? Mag ik vragen hoe jij reageert als je dus de astmatische klachten ervaart?

Ik ga wel overademen soms door dat benauwde gevoel omdat ik gevoel heb niet genoeg lucht te krijgen. Dus van een komt t ander en ene keer is het meer dan de andere keer.

Momenteel in behandeling via longarts ziekenhuis. Over 4 maanden weer afspraak. Heb 2x ofzo longverpleegkundige gesproken. Maar verder niet meer. Kan ik gewoon bellen hiernaar voor info?

Herken jij enigzins mijn klachten? En welke medicijnen gebruik jij allemaal?

Dank je wel.

Login of registreer om te reageren
21-01-2021 om 10:46 uur

Ik heb zelf ook astma, en ik piep in het begin nooit als ik het benauwd heb. Heb dan constant het gevoel dat ik moet overademen om goed door te kunnen ademen. Als ik daar adequaat op reageer door op tijd mijn medicatie te nemen dan gaat het vaak goed. Als ik te laat ben, dan gaat het meer kraken, rochelen en piepen. Dan bel ik de huisarts en krijg ik een kuurtje antibiotica of prednison erbij.
Ik heb ook bij een longfysio gelopen om onder andere hyperventilatie uit te sluiten, echter kan zo'n fysio ook helpen met het herkennen van klachten en ademhalingsoefeningen. Misschien dat je daar ook iets aan zou kunnen hebben?

Login of registreer om te reageren
21-01-2021 om 14:25 uur
Reactie op Mamv2

Ik heb zelf ook astma, en ik piep in het begin nooit als ik het benauwd heb. Heb dan constant het gevoel dat ik moet overademen om goed door te kunnen ademen. Als ik daar adequaat op reageer door op tijd mijn medicatie te nemen dan gaat het vaak goed. Als ik te laat ben, dan gaat het meer kraken, rochelen en piepen. Dan bel ik de huisarts en krijg ik een kuurtje antibiotica of prednison erbij.
Ik heb ook bij een longfysio gelopen om onder andere hyperventilatie uit te sluiten, echter kan zo'n fysio ook helpen met het herkennen van klachten en ademhalingsoefeningen. Misschien dat je daar ook iets aan zou kunnen hebben?

Hoi Mam,

Ik herken jou helemaal.
Dat overademen, continue achter je adem aanzitten bij zelfs ontspannen settings. Soms verkramp ik gewoon omdat ik dan gevoel heb alsof ik geen lucht binnen krijg, en op dat moment is het echt happen naar lucht en word ik naar in mn hoofd etc. Eng gevoel!

Ik moet wel vaak hoesten, varierend van kriebelend totaan productieve slijmhoest. En je hoort dan echt dat het diep vanuit de longen komt zeg maar.
Was jij ook vaak licht in hoofd-duizelig door de klachten?

Welke medicijnen gebruik jij?

Ik zal met mijn oefentherapeut eens overleggen. Was destijds voor ik wist astma te hebben, dat het niet alleen hyperventilatie is. En mijn longarts had ook gezegd dat door mijn astma ik hyperventilatie klachten krijg. Dit gaat vaak gepaard bij mensen met astma.

Thanks voor jouw reactie in ieder geval.

Login of registreer om te reageren
21-01-2021 om 19:53 uur
Reactie op Roseflower

Dank voor jouw reactie.

Oh dus jij piept niet? Mag ik vragen hoe jij reageert als je dus de astmatische klachten ervaart?

Ik ga wel overademen soms door dat benauwde gevoel omdat ik gevoel heb niet genoeg lucht te krijgen. Dus van een komt t ander en ene keer is het meer dan de andere keer.

Momenteel in behandeling via longarts ziekenhuis. Over 4 maanden weer afspraak. Heb 2x ofzo longverpleegkundige gesproken. Maar verder niet meer. Kan ik gewoon bellen hiernaar voor info?

Herken jij enigzins mijn klachten? En welke medicijnen gebruik jij allemaal?

Dank je wel.

Ik hoest enorm en ik word benauwd en vaak heb ik stemverlies maar ook niet altijd en mijn inspanningstolerantie daalt enorm.

Je kan de longverpleegkundige tussendoor juist bellen met vragen daar zijn ze voor:)

Ik herken niet alles wat je beschrijft maar het kan ook enorm verschillen per persoon welke klachten je hebt. De een piept enorm, de ander hoest, die heeft geen stem en dat maakt astma ook wel complex. Zo hoest ik dus enorm en vaak een niet productieve hoest dus enorm irritant...

Ik gebruik enorm veel medicatie helaas en wil het wel noemen, maar denk niet dat het veel toevoegt omdat voor iedereen de samenstelling en hoeveelheden weer anders zijn. Zo heb je alleen al licht, matig en ernstig astma en nog allemaal andere fenotypen daarbinnen zoals allergisch, eosinofiel en neutrofiel en mogelijk nog anderen.

Login of registreer om te reageren
21-01-2021 om 21:15 uur
Reactie op Juno92
Reactie op Roseflower

Dank voor jouw reactie.

Oh dus jij piept niet? Mag ik vragen hoe jij reageert als je dus de astmatische klachten ervaart?

Ik ga wel overademen soms door dat benauwde gevoel omdat ik gevoel heb niet genoeg lucht te krijgen. Dus van een komt t ander en ene keer is het meer dan de andere keer.

Momenteel in behandeling via longarts ziekenhuis. Over 4 maanden weer afspraak. Heb 2x ofzo longverpleegkundige gesproken. Maar verder niet meer. Kan ik gewoon bellen hiernaar voor info?

Herken jij enigzins mijn klachten? En welke medicijnen gebruik jij allemaal?

Dank je wel.

Ik hoest enorm en ik word benauwd en vaak heb ik stemverlies maar ook niet altijd en mijn inspanningstolerantie daalt enorm.

Je kan de longverpleegkundige tussendoor juist bellen met vragen daar zijn ze voor:)

Ik herken niet alles wat je beschrijft maar het kan ook enorm verschillen per persoon welke klachten je hebt. De een piept enorm, de ander hoest, die heeft geen stem en dat maakt astma ook wel complex. Zo hoest ik dus enorm en vaak een niet productieve hoest dus enorm irritant...

Ik gebruik enorm veel medicatie helaas en wil het wel noemen, maar denk niet dat het veel toevoegt omdat voor iedereen de samenstelling en hoeveelheden weer anders zijn. Zo heb je alleen al licht, matig en ernstig astma en nog allemaal andere fenotypen daarbinnen zoals allergisch, eosinofiel en neutrofiel en mogelijk nog anderen.

Thnx voor de tip mbt de Longverpleegkundige.

Ik weet dat het idd kan verschillen p.p. qua klachten. Zo herken je het 1 bij de ander en zo weer niet. Ik piep ook niet verder, maar hoesten wel bv. Kan dus zowel productief als niet productief. Word er idd hees van.
.
Medicatie was ff om te kijken of er bijwerkingen worden ervaren. Heb zelf namelijk foster gehad, kreeg hartkloppingen van. Dus nu ventolin zonodig en Qvar.

Zit soms nog in ontkennende fase mbt allergische astma. Maar goed... mijn lichaam laat me dan wel weten dat ik uit die fase moet komen 🤭

Login of registreer om te reageren
22-01-2021 om 08:26 uur

@Roseflower ik kan niet tegen salbutamol haha daar krijg ik een hartslag van waar je u tegen zegt en enorme krampen en van de foster heb ik geen last gelukkig, maar zijn er meerdere die wel last van de foster hebben en niet van salbutamol of van allebei wel of van allebei niet.

En het hoesten is ook heerlijk vermoeiend:( en die ontkenningsfase is ook heel normaal en inderdaad je lichaam roept vanzelf neem die medicatie nou!!! Het is gewoon een heel proces en ik ben nu na ruim 3 jaar ook nog bezig met mijn acceptatieproces:)

Login of registreer om te reageren
22-01-2021 om 08:45 uur
Reactie op Roseflower
Reactie op Mamv2
Ik heb zelf ook astma, en ik piep in het begin nooit als ik het benauwd heb. Heb dan constant het gevoel dat ik moet overademen om goed door te kunnen ademen. Als ik daar adequaat op reageer door op tijd mijn medicatie te nemen dan gaat het vaak goed. Als ik te laat ben, dan gaat het meer kraken, rochelen en piepen. Dan bel ik de huisarts en krijg ik een kuurtje antibiotica of prednison erbij.
Ik heb ook bij een longfysio gelopen om onder andere hyperventilatie uit te sluiten, echter kan zo'n fysio ook helpen met het herkennen van klachten en ademhalingsoefeningen. Misschien dat je daar ook iets aan zou kunnen hebben?

Hoi Mam,

Ik herken jou helemaal.
Dat overademen, continue achter je adem aanzitten bij zelfs ontspannen settings. Soms verkramp ik gewoon omdat ik dan gevoel heb alsof ik geen lucht binnen krijg, en op dat moment is het echt happen naar lucht en word ik naar in mn hoofd etc. Eng gevoel!

Ik moet wel vaak hoesten, varierend van kriebelend totaan productieve slijmhoest. En je hoort dan echt dat het diep vanuit de longen komt zeg maar.
Was jij ook vaak licht in hoofd-duizelig door de klachten?

Welke medicijnen gebruik jij?

Ik zal met mijn oefentherapeut eens overleggen. Was destijds voor ik wist astma te hebben, dat het niet alleen hyperventilatie is. En mijn longarts had ook gezegd dat door mijn astma ik hyperventilatie klachten krijg. Dit gaat vaak gepaard bij mensen met astma.

Thanks voor jouw reactie in ieder geval.

Ik word nooit naar in mijn hoofd ervan, ik ervaar meer dat mijn longen pijn gaan doen. Ik ben dan ook heel snel moe. Bij mij is het dan ook echt een diepe productieve slijmhoest. Ik ben meermalen getest op hyperventilatie, maar dat is het zeker niet. Ik heb al vanaf kindsafaan astma, waarvan fiks wat jaren ook onderbehandeld geweest waardoor mijn longen beschadigd zijn.
Ik gebruik standaard 2x1 Foster en salbutamol voor het sporten en zo nodig. Ik mag mijn Foster ook nog verdubbelen naar 2x2 indien het minder gaat.
Overleggen met je oefentherapeut kan zeker geen kwaad, die kan je dan alleen nog maar beter helpen.

Login of registreer om te reageren