acute benauwheid bij astma en verhoogd laktaat met ontregeld ademcentrum

24-01-2021 om 11:31 uur

Hallo iedereen! Sinds eind september 2020 acuut benauwd, druk op de borst en moeilijk spreken. Geen Corona aangetoond op SEH. Saturatie was OK, 96-98%. Longscan en thoraxfoto gehad en hartonderzoek. Hart is OK. Diagnose is nu: hyperreactiviteit van de longen, astma (ben al astmapatient met Trimbow®), ontregeld ademcentrum. Bloedonderzoek: verhoogd laktaat in bloed en verhoogd arterieel pCO2. Advies is longfysiotherapie. Inmiddels daarmee begonnen maar nog steeds erg weinig energie. Heel snel moe bij inspanning. Het spreken gaat wat beter maar nog niet wat het is geweest.
Heeft iemand van jullie dit doorgemaakt en herkent dit beeld? Hoe lang ben je hier mee zoet? Ik mis mijn werk enorm...
Dank voor reactie(s)!! Groeten!

Login of registreer om te reageren
24-01-2021 om 13:19 uur

@Frans070

Als je ik medicijn opzoek is het voor COPD.

Verder zou ik je adviseren om met de fysio te praten wanneer je wat verbetering kan verwachten. En afhankelijk wat voor werk je doet dit ook overleggen met je werkgever/bedrijfsarts

herstellen van een longaanval kost tijd.

Beterschap

Login of registreer om te reageren
24-01-2021 om 15:38 uur

Wat vervelend, die klachten eind september.
Bij je genoemde diagnoses zie ik o.a. astma en een ontregeld ademcentrum. Is je uitgelegd wat dat laatste is?
Was er op de SEH sprake van een longaanval, of van een ontregeld ademcentrum? Longfysio kan bij beide, maar de inhoud lijkt mij anders (ik ben geen fysiotherpeut).
Herstel van een longaanval kost normaal gesproken 6-8 weken. Na twee maanden moet je weer normaal kunnen werken. Dat is tenminste de vuistregel.
Herstel van een ontregeld ademcentrum zou 5-6 weken kosten, als ik dit artikel mag geloven:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/als-je-ademhaling-het-leven-moeili…

Vermoeidheid zie ik staan bij de bijwerkingen van Trimbow (Farmaceutisch Kompas). Kan dat een rol spelen in je klachten?

Het lijkt mij de moeite waard om je moeizame herstel te bespreken met je fysio, huisarts of longarts. Hopelijk wordt de oorzaak van je langzame herstel gauw duidelijk.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
25-01-2021 om 13:03 uur
Reactie op puckie

@Frans070

Als je ik medicijn opzoek is het voor COPD.

Verder zou ik je adviseren om met de fysio te praten wanneer je wat verbetering kan verwachten. En afhankelijk wat voor werk je doet dit ook overleggen met je werkgever/bedrijfsarts

herstellen van een longaanval kost tijd.

Beterschap

Dank voor je reactie Puckie. Inderdaad is Trimbow voor COPD en longarts heeft dit combi preparaat voorgeschreven omdat de eerder gebruikte combi's niet aansloegen bij mijn astma. Inderdaad in overleg nu met de ARBO/bedrijfsarts.

Login of registreer om te reageren
25-01-2021 om 13:09 uur
Reactie op Suus01

Wat vervelend, die klachten eind september.
Bij je genoemde diagnoses zie ik o.a. astma en een ontregeld ademcentrum. Is je uitgelegd wat dat laatste is?
Was er op de SEH sprake van een longaanval, of van een ontregeld ademcentrum? Longfysio kan bij beide, maar de inhoud lijkt mij anders (ik ben geen fysiotherpeut).
Herstel van een longaanval kost normaal gesproken 6-8 weken. Na twee maanden moet je weer normaal kunnen werken. Dat is tenminste de vuistregel.
Herstel van een ontregeld ademcentrum zou 5-6 weken kosten, als ik dit artikel mag geloven:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/als-je-ademhaling-het-leven-moeili…

Vermoeidheid zie ik staan bij de bijwerkingen van Trimbow (Farmaceutisch Kompas). Kan dat een rol spelen in je klachten?

Het lijkt mij de moeite waard om je moeizame herstel te bespreken met je fysio, huisarts of longarts. Hopelijk wordt de oorzaak van je langzame herstel gauw duidelijk.

Sterkte!

Beste Suus01, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Gebruik al een tijd Trimbow naar tevredenheid. Klachten zijn echter acuut ontstaan en ben daarom doorverwezen naar SEH. Men dacht aan longembolie of COVID. Beiden niet aangetoond. Toch verdacht van een infectie die astma heeft getriggerd tot hyperreactiviteit. Het artikel is zeer verhelderend en inderdaad heb ik een afwijkend adempatroon door een ontregeld ademcentrum volgens longarts.
Binnenkort weer overleg met huisarts en bedrijfsarts. Ben benieuwd of er meer lotgenoten zijn met deze vorm van longproblemen. In ieder geval dank voor het artikel!

Login of registreer om te reageren