Bereiken de medicatie...

29-01-2021 om 05:20 uur

de onderste luchtwegen wel voldoende?

Ik heb recent weer last van acute bronchitis en heb 3 verschillende opzetkamers bij mijn inhalators. De Vortrex, de Philips OptiChamber Diamond en de EaroChamber plu Flow-vu.

Nou zit ik al heel lang met een vraag;

Ik probeer altijd zo rustig mogelijk te inhaleren (toch blijft ie ligt fluiten) en wanneer ik klaar ben met inhaleren, heb ik het idee dat het medicijn niet de onderste luchtwegen bereikt? Of is dit een 'idee-fix'. Waarom ik mij dit afvraag is omdat ik 2x per jaar last heb van acute bronchitis van de 'onderste luchtwegen'

Je zou toch zeggen dat wanneer je een hoge dosis Seretide (earosol) gebruikt 2x per dag 2 inhalaties (dus met ontstekingsremmer erin) de onderste luchtwegen ook moet beschermen? En/of moet bereiken?

Lang verhaal kort, ik krijg langer het idee dat de inhalatie evengoed bij een goede inhalatietechniek maar moeilijk de onderste luchtwegen bereikt. Dit omdat er al een gedeelte van het medicijn verloren gaat in je gehemelte, keel, luchtpijp en bovenste luchtwegen. En als het uiteindelijk nog is bij je onderste luchtwegen moet komen?

Ik vraag niet om medisch advies, maar meer om wat gedetailleerde uitleg want waarom zijn het 9 van de 10x de onderste luchtwegen die geïrriteerd zijn.

Alvast bedankt voor Uw reactie.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-02-2021 om 10:48 uur

Je gebruikt 3 verschillende voorzetkamers. Dat lijkt mij geen goed idee. De ene voorzetkamer mag niet fluiten want dan adem je te hard in, de ander juist wel om aan te geven dat je goed inhaleert. Mijn patienten stuur ik door naar de longverpleegkundige om patienten goed de inhalatie techniek uit te leggen zodat je voldoende vertrouwen erin hebt dat de medicatie goed binnenkomt. Dat vertrouwen heb jij duidelijk niet. Ik heb ook het idee dat je niet bij de longverpleegkundige op de poli komt, want die zou nooit toestaan dat je 3 soorten voorzetkamers hebt. Met de juiste techniek moet de medicatie ook in de kleinste luchtwegen komen. Hier zijn voldoende studies over gedaan. De studies zijn wel gedaan met de echte medicatie en niet met het generieke middel dat de apotheek vaak uitgeeft. Er kunnen dan wel dezelfde medicatie in zitten, het inhalatiedevice is vaak toch wat minder goed, waardoor er minder in de luchtwegen komt. Seretide is zo'n middel dat vaak naar generiek over wordt gezet. Dat is ook nog iets om na te kijken. Mijn advies is maak een afspraak bij de longverpleegkundige op de poli voor instructie inhalatie. Als u niet bij de longarts bent, is dat ook mogelijk bij de praktijkondersteuner van de huisarts bij veel huisartsenpraktijken.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren