Bereiken de medicatie..

29-01-2021 om 05:22 uur

de onderste luchtwegen wel voldoende?

Ik heb recent weer last van acute bronchitis en heb 3 verschillende opzetkamers bij mijn inhalators. De Vortrex, de Philips OptiChamber Diamond en de EaroChamber plu Flow-vu.

Nou zit ik al heel lang met een vraag;

Ik probeer altijd zo rustig mogelijk te inhaleren (toch blijft ie ligt fluiten) en wanneer ik klaar ben met inhaleren, heb ik het idee dat het medicijn niet de onderste luchtwegen bereikt? Of is dit een 'idee-fix'. Waarom ik mij dit afvraag is omdat ik 2x per jaar last heb van acute bronchitis van de 'onderste luchtwegen'

Je zou toch zeggen dat wanneer je een hoge dosis Seretide (earosol) gebruikt 2x per dag 2 inhalaties (dus met ontstekingsremmer erin) de onderste luchtwegen ook moet beschermen? En/of moet bereiken?

Lang verhaal kort, ik krijg langer het idee dat de inhalatie evengoed bij een goede inhalatietechniek maar moeilijk de onderste luchtwegen bereikt. Dit omdat er al een gedeelte van het medicijn verloren gaat in je gehemelte, keel, luchtpijp en bovenste luchtwegen. En als het uiteindelijk nog is bij je onderste luchtwegen moet komen?

Ik vraag niet om medisch advies, maar meer om wat gedetailleerde uitleg want waarom zijn het 9 van de 10x de onderste luchtwegen die geïrriteerd zijn.

Alvast bedankt voor Uw reactie

Login of registreer om te reageren
29-01-2021 om 07:00 uur

Het kan zijn dat de deeltjes van de seretide te groot zijn om diep in je longen terecht te komen. Dat had ik vroeger met symbicort ook. Ik heb nu Foster, die deeltjes zijn fijner.

Login of registreer om te reageren
29-01-2021 om 07:42 uur

Goedemorgen
Is het nodig om 3 verschillende voorzetkamers te gebruiken?
Ik gebruik voor verschillende medicatie alleen de vortex die ik regelmatig steriliseer.
Meer kans op infectie denk ik met 3 voorzetkamers.

Misschien eens bij de longverpleegkundige laten zien hoe je inhaleert? Dat kan ook via beeldbellen nu!

Sterkte

Login of registreer om te reageren
29-01-2021 om 09:28 uur

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties!

Ik weet dat Foster een veel fijnere verneveling heeft, ik zal er weer eens om vragen. Ik heb in 2019, 2 dagen op de longpoli door een allergische astma aanval gelegen en toen mocht ik een week de Foster uitproberen. Dit heb ik gedaan en beviel mij op dat moment niet erg goed. Hoogstwaarschijnlijk omdat toen nog herstellende was en het idee kreeg dat het niets hielp.

Ik gebruik naast de seretide ook nog atrovent en ventolin, vandaar drie voorzetkamers. Tevens mocht ik alle drie uit proberen en houden.

Ps ik hou de voorzetkamers schoon dmv een keer per week in een badje van warm water, met een klein druppeltje dreft en na het weken afspoelen en aan de lucht te drogen. Dus dat zit wel goed.

Maar mijn vraag is daarmee nog niet beantwoord. Ik zoek een techniek inhalatietechniek om er voor te zorgen dat de medicatie ook daadwerkelijk de onderste luchtwegen bereiken. Ik vraag het op dit forum omdat de longartsen het te druk hebben met Corona.

Login of registreer om te reageren
29-01-2021 om 23:53 uur

Heb je al een inhalatiecheck gedaan bij je apotheek? Die kunnen je helpen je inhalatietechniek te controleren en tips geven om deze te verbeteren. Daarbij heb je erg mazzel dat je er drie krijgt en mag houden, vaak wordt er maar 1-2 vergoed en kan je de rest zelf betalen ongeacht hoeveel puffers je gebruikt en hoe vaak. Overigens heeft elke inhalator zijn eigen schoonmaakinstructies en die van de aerochamber en vortex verschillen nogal, de vortex kan je zoals jippie al beschrijft steriliseren en die moet je dus ook regelmatig uitkoken. De andere twee de philips en aerochamber kunnen niet uitgekookt worden en moeten inderdaad gewoon in een sopje, maar de aerochamber moet je juist niet afspoelen alleen het mondstuk. De zeep zorgt voor de antistatische werking even heel kort gezegd.

Ook op internet staan filmpjes over de juiste inhalatietechniek. Eerst goed uitblazen is vooral heel belangrijk en echt heel rustig als hij nog steeds piept (al krijg ik de philips nooit stil en de aerochamber piept bij mij maar heel af en toe en dan weet ik ook meteen ohja rustiger, vaak ben ik dan heel benauwd en is rustig ademhalen lastig). Maar als iemand eens met je meekijkt kunnen ze goed kijken. Ook goed je kin iets omhoog zodat je de luchtweg vrij houdt dan komt de medicatie het beste binnen.

Verder zou het kunnen wat Daantje zegt inderdaad dat de deeltjes te groot zijn en je daardoor steeds die bronchitis hebt, dus zou her zeker ook met je longarts overleggen.
Ik snap wel dat je ze niet wil lastigvallen vanwege corona, maar als jij zo vastloopt moet je ze wel gewoon benaderen hoor! Daar zijn ze tenslotte voor, hadden ze maar een ander beroep moeten kiezen als ze geen patiënten willen helpen. Denk dat ze alleen maar blij zijn als je zelf aan de bel trekt, zij kunnen het niet ruiken en uiteindelijk help je hun er ook niet mee door niet op tijd aan de bel te trekken en jezelf ook niet.

Succes en ik hoop dat je hier iets mee kan.

Login of registreer om te reageren
30-01-2021 om 09:27 uur

Het hoeft niet aan je inhalatie techniek te liggen. Sommige medicatie komt nooit diep in je longen.

Bekijk idd wel even goed hoe je de verschillende voorzetkamers schoon moet maken want dat is niet bij allemaal hoe jij dat nu beschrijft.

Login of registreer om te reageren