Februari 2021 - Omgaan met vermoeidheid

Je lichaam voelt zwaar je hebt weinig energie en het kost meer moeite om dingen te doen.
Vermoeidheid bij een longziekte komt veel voor.
Waarschijnlijk zijn er activiteiten die je vroeger wel kon doen en nu door de vermoeidheid niet meer of minder intensief. Ook bewegen zoals fietsen, wandelen, tuinieren en dansen kan een uitdaging zijn, toch is het erg belangrijk dit te blijven doen.
Misschien krijg jij wel hulp vanuit je omgeving bij bijvoorbeeld de boodschappen of het huishouden.
Vermoeidheid; heeft dit veel invloed op je dagelijks leven? En hoe reageert jouw omgeving hierop?
Vermoeidheid bij een longziekte komt veel voor.
Waarschijnlijk zijn er activiteiten die je vroeger wel kon doen en nu door de vermoeidheid niet meer of minder intensief. Ook bewegen zoals fietsen, wandelen, tuinieren en dansen kan een uitdaging zijn, toch is het erg belangrijk dit te blijven doen.
Misschien krijg jij wel hulp vanuit je omgeving bij bijvoorbeeld de boodschappen of het huishouden.
Vermoeidheid; heeft dit veel invloed op je dagelijks leven? En hoe reageert jouw omgeving hierop?
Log in of Registreer om te reageren.
Reacties
Daarbij werken de corona regels niet erg stimulerend , je mag tòch niks wat leuk is ........
Mijn man doet de boodschappen . Als ik weer eens doodmoe opsta, reageert hij meestal door te zeggen , dan ga je toch weer lekker liggen ...... Maar dat is niet wat ik wil , ik heb gelukkig veel hobby's , maar die zijn allemaal zittend ..Niet ècht goed voor de conditie....Ik heb wel een loopband aangeschaft, maar ook daar moet ik mezelf toe zetten ... Ik zal blij zijn als we weer "gewoon" kunnen gaan doen !
Hopelijk is het dan nog niet te laat om weer iets op te bouwen ....... jaja, ik weet het....blijven bewegen !! :))
Ik denk dat het belangrijkste blijft om lief te zijn voor jezelf. Ik heb lang mezelf echt gepusht om door te blijven gaan, ook al gaf mijn lijf duidelijk aan dat ik op de rem moest. Ik zeg dan tegen mezelf: 'een ander kan het toch ook..' 'stel je niet zo aan!' en dat is natuurlijk onzin. Een longziekte zorgt voor minder lucht en daarom ook minder energie, je zal moeten proberen om je lijf het tempo te laten bepalen. Dat is denk ik wel een van de lastigste dingen om te doen.
Ik ga moe naar bed en kom er even vermoeid uit, met name wat Soosh ook aangaf, in de wintermaanden. In deze tijd heb ik ook extra puffend etc. nodig.
Door me zoveel mogelijk aan te passen aan de omstandigheden, want wennen doet het nooit, probeer ik er toch nog wat moois van te maken. Ook in deze tijden van Corona, wat mijn vrije ruimte nog meer beperkt dan het al was.
💪sterkte allen op dit forum
Groeten,
Boemer
Op dit moment leef ik volgens een soort schema. Ochtend actief, middag dutje en rustige bezigheid, avond weer actiever. Het heeft een paar jaar geduurd voordat ik dit kon accepteren en soms heb ik het er nog moeilijk mee. Inmiddels ben ik voor de helft afgekeurd en heb ik de mogelijkheid om 's middag rust in te bouwen. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik minder longaanvallen heb. Dus dat is winst.
Ben een betere planner geworden. Op werkdagen, fiets(elektrisch) ik na de middagrust of wandel een klein stukje. Op vrije dagen wandel ik grotere stukken om de conditie op peil te houden.
Normaal zwem ik 1x in de week, helaas kan dat nu door corona niet.
Ik probeer vooral de leuke dingen in te plannen, door alles wat moet zou je dat bijna vergeten.
Het rustmoment in de middag wordt zo nodig verplaatst naar eerder of later op de dag. Het dutje wordt dan overgeslagen. Dit kan gemiddeld 1x in de week zonder nadelige gevolgen.
O en op tijd hulp vragen, dat is ook echt iets wat ik heb moeten oefenen.
Groetjes Spirit
Jouw laatste zin, dat kon ik geschreven hebben. Ik heb daar ook moeite mee. En dat was iets wat ik me echt moest aanleren.