Neus gaat dichtzitten en neusspray.

08-02-2021 om 13:17 uur

Hallo lotgenoten,

Vaak als de kachel omhoog moet dan gaat mijn neus dichtzitten en overdag heb ik er niet zoveel last van
maar vooral 's avonds en 's nachts, voor het slapen heb ik dan al door dat mijn neus dichtzit. Meestal aan 1 kant.

Dan word ik in de regel vaak extra beroerd wakker.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet want ik vind neusspray niet fijn.
Als ik neusspray gebruik dan gaat mijn neus open > dicht, open> dicht....etc etc met gevolg dat ik bloedneuzen krijg
en dat ik afhankelijk word van de neusspray. Daarom gebruik ik geen neusspray en probeer ik de kachel op tijd uit te zetten 's avonds en eventueel mijn gezicht te wassen met koud water, douchen is ook wel een aanrader.

Toch gaat het nog vaak mis want 's nachts gaat de neus ook weer dicht zitten ondanks dat de ramen open staan.

Hoe gaan jullie hiermee om? En wat voor trucs gebruiken jullie? En wat voor soort neusspray gebruiken jullie?

Alvast bedankt voor de reacties.

Mark

Login of registreer om te reageren
08-02-2021 om 13:39 uur

Hallo Mark, je zou de Rhinohorn kunnen gebruiken, neusspoeling. Er is ook een ander middel, maar daar ben ik de naam van kwijt. Weet vast wel iemand hier. 😊

Login of registreer om te reageren
08-02-2021 om 14:14 uur

Ik gebruik de nasofree met 0,9% zoutoplossing (met warm water) om mijn neus en holtes te spoelen dit mag tot 4x per dag. Verder gebruik ik dymista erna op advies van de kno-arts. Otrivin gebruik ik alleen als het heel erg is maar zo min mogelijk, omdat je neus er ook aan went en de andere neusspray zoals dymista niet. Als ik otrivin gebruik is het eerst otrivin en na 5 minuten mijn neus spoelen zodat mijn neus goed open is en alle troep er goed uit kan en na het spoelen de dymista.

Login of registreer om te reageren
08-02-2021 om 14:53 uur

Ik gebruik ook een neusspoeling. De orginele neti pot, maar er zijn ook wat makkelijkere modellen. Ik doe er zelf een kleine theelepel zout (steenzout zonder jodium want zeezout en jodium irriteren) in zodat ik ongeveer 0,9% zoutoplossing heb. Er zou een goede gebruiksaanwijzing bij moeten zitten als je het koopt. Het helpt er goed bij mij.

Login of registreer om te reageren
08-02-2021 om 15:10 uur

Vervelend, dat probleem. En herkenbaar. Ik mag helemaal geen neussprays meer gebruiken. Neusspoelen gaat maximaal 1x per week. Ik gebruik de Rhinohorn, daar zit een maatschepje bij. Verder de goedkoopste low-budget-familie-verpakking zout.

Ik gebruik dagelijks honingzalf en verder moet ik het accepteren. Het scheelt dat ik niet beter weet. Ik heb wel veel verschillende neussprays moeten gebruiken. Onder andere xylometazoline. Vond het vreselijk koud, moest daar echt aan wennen, haha. Maar wel een verschil van dag en nacht aan hoeveel lucht je inademt!
Van xylometazoline kun je inderdaad afhankelijk worden. Om dat te voorkomen raadt mijn kno-arts aan om het te gebruiken met een interval van 7 dagen gebruiken, 14 dagen niet. Je kunt daarin natuurlijk variëren, bijvoorbeeld 1 dag wel, 2 dagen niet.

Je hoofdeinde iets omhoog zetten wil ook nog wel eens helpen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
08-02-2021 om 15:48 uur

Ik heb al vanalles geprobeerd, ook dagelijks met zout spoelen, maar mijn neus blijft dicht, vooral snachts niet fijn. Ik krijg nu een celon behandeling omdat mijn neusschelpen flink vergroot zijn.

Login of registreer om te reageren
08-02-2021 om 16:54 uur

Ik gebruik inderdaad ook gewoon goedkoop keukenzout zonder jodium, ik heb het maatschepje van de rhinohorn dat werkt ook voor de nasofree en is ongeveer 2,5mg.

Ben je btw al eens bij een kno-arts geweest om verder te laten kijken? Misschien is dat een idee en kan die iets voor je betekenen. Ik nam het altijd voor lief dat mijn neus altijd dicht zit tot mijn longarts het niet normaal vond en me doorverwees.

@Suus01 dat advies met xylo heb ik ook inderdaad:)

Login of registreer om te reageren
08-02-2021 om 18:52 uur

Allemaal erg bedankt voor de reacties.
Alle adviezen en tips zijn zeer welkom.

Ik schrijf het allemaal op en ik zal het nog eens overleggen met de longarts en eventueel een KNO-arts
plus de bovengenoemde medicijnen / tips uitproberen.

Uiteraard heb ik al veel uitgeprobeerd maar na een aantal jaar zonder neusspray wil ik het wel weer eens proberen of ik er toch nog iets aan kan doen want het blijft vervelend.

Login of registreer om te reageren
09-02-2021 om 11:43 uur

Ik heb gisteravond een grote pan met kokend water gemaakt, een goede bodem, cm of 5 hoog.
Dan met je hoofd erboven hangen met een theedoek erover zodat het enigszins afgesloten is en
dan door je neus in en uit proberen te ademen. Het hielp wel om de neus beter open te maken.

Login of registreer om te reageren
03-03-2021 om 11:21 uur

Raar, sinds een week heb ik nu ook een droge neus en ook 's nachts. Spoel met de Rhinohorn, maar dat helpt dus niet daarvoor. Nooit last van gehad. 🤔

Dus @mark29 , aan mijn raad heb je dus niets. 😊

Login of registreer om te reageren