berend44

11-02-2021 om 12:37 uur

Ik krijg vaak een loopneus, ik zit 24 uur aan de zuurstof.
Is dat de oorzaak?

Login of registreer om te reageren
15-02-2021 om 09:03 uur

Beste Berend 44,

Dat gebruik van zuurstof de oorzaak is van een loopneus is niet aannemelijk.
Andere bijwerkingen zijn wel bekend door het gebruik van zuurstof, zoals bijv. uitdroging van het slijmvlies van de luchtwegen of plaatselijke irritatie van het zuurstofslangetje

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
15-02-2021 om 09:27 uur
Reactie op berend44

Ik krijg vaak een loopneus, ik zit 24 uur aan de zuurstof.
Is dat de oorzaak?

Ik zit ook 24/7 aan de zuurstof en heb iedere ochtend een loopneus,gewoon water wat er uit komt,ik denk dus echt wel door de zuurstof want vroeger had ik dit niet.
Ik zelf denk doordat het snachts wat ophoopt,door de lucht wat erin geblazen wordt en dan bij wakker worden en warm worden alles gaat lopen,ik snuit elke ochtend een wc rol weg...
Verder ook droge neus later overdag met soms echt pijnlijke korstjes, ik gebruik de neusgel op water basis wel, jij ook?
Sterkte en groetjes,Jolien

Login of registreer om te reageren
15-02-2021 om 14:14 uur

Vervelende klachten, zeker als je afhankrlijk bent van de zuurstof.
Ik baseer me op enkel een ziekenhuisopname net 24/7 een neusbril. Ik herken zowel de loopneus als de droge neus. Ook had ik heel vaak korte bloedneuzen. Hoe meer zuurstof, hoe meer klachten. Honingzalf verzachtte wat.

Sterkte ermee!

Login of registreer om te reageren
16-02-2021 om 09:17 uur

@Suus01 ,klopt indd ik heb ook geregeld kortdurende bloedneuzen.
Ik vind vooral de loopneus in de ochtend erg benauwend,ik sta altijd al erg benauwd op en wanneer je dan amper de neusbril in kan houden omdat je steeds moet snuiten is nog benauwder.
Saturatie schiet dan ook omlaag.
Honingzalf gaat dit goed ivm brandblaren?ik mag bijv geen vette zalf gebruiken of id omdat dit irritatie kan geven zoals brandblaren,ik mocht alleen neusgel op waterbasis gebruiken werd ooit verteld.
Het lijkt mij indd een stuk prettiger iets zoals honingzalf,dat verzacht wat meer,mijn neus is zeker nu altijd schraal en pijnlijk.
Dank je! Ik ben al blij dat ik tot nu maar tot 2 liter hoef,dat geblaas in je neus is niet fijn.

Login of registreer om te reageren
16-02-2021 om 09:59 uur

In die week zuurstof werd gevarieerd van 1 tot 6 liter. Idd, hoe meer zuurstof hoe pijnlijker. Vroeg me echt af hoe mensen met 24/7 zuurstof dat doen, respect!

Honingzalf mocht (later nog een keer extra geverifieerd bij de kno-arts) en dat ging goed. Had op het laatste moment dat tubetje destijds nog meegenomen gelukkig.

Login of registreer om te reageren
16-02-2021 om 10:14 uur

Aaah fijn @Suus01 ,ga het eens uitproberen dan, de neusgel op waterbasis verzacht niks!
6 liter is ook echt een orkaan in je neus,...wel eens per ongeluk gehad na schoonmaken concentrator, dan moet je even op 6 ltr zetten om de lange slang door te blazen en vergeten terug te zetten,dacht even dat ik op zou stijgen,wat een wind in je neus...
Dank je,het went wel wat! Totdat iemand op je slang staat, arme oren en neus...heb ondertussen de oren dwars op de kop staan 😄

Login of registreer om te reageren
16-02-2021 om 11:30 uur

Haha, inderdaad, bij 6 liter moet je jezelf vasthouden, anders waai je weg!
Ben benieuwd naar je pasfoto ;-)

Login of registreer om te reageren
16-02-2021 om 12:04 uur

Ik zou toch erg voorzichtig zijn met honingzalf. Zit toch ook vet in en dat blijft een risico. Als je het echt zeker wilt weten zou ik met je o2 leverancier overleggen, die weten het het beste, veel beter dan long/kno artsen.

Mijn ervaring: ik krijg een loopneus als mn neus te droog wordt. Hang al een tijdje aan 4 liter met bevochtiger. Zodra die leeg is krijg ik een loopneus. Dat gaat even later weer over, maar dan wordt de binnenkant van mn neus 1 grote korst doordat het enorm uitdroogt als er geen water tussen gehangen wordt.

Login of registreer om te reageren
16-02-2021 om 12:49 uur

Goede tip EmmaW, altijd even navragen. Ik deed dat ook in het ziekenhuis en later aan de kno-arts.
Zou ik opnieuw zuurstof krijgen, zou ik het weer navragen. Geen risico nemen.

Login of registreer om te reageren
16-02-2021 om 13:28 uur

Nasumel (zalf op basis van honing) mag gebruikt worden bij O2. Is ook mij geadviseerd door KNO en bevestigd door O2 leverancier. O2 wordt ook specifiek genoemd in bijsluiter van Nasumel, Tekst uit bijsluiter * bij droog, geïrriteerd en/of beschadigd neusslijmvlies, bijvoorbeeld door het gebruik van corticosteroïd houdende neussprays, CPAP (masker bij slaap-apneu) of zuurstofbrilletje
Ik gebruik het al jaren in combi met mij O2, bevalt mij goed.

Login of registreer om te reageren