Wie klimt er voor ons op de barricade!!!

12-02-2021 om 12:51 uur

Beste longarts

Al bijna 365 dagen zitten mijn man en ik in quarantaine vanwege mijn ernstige longaandoening (CSLD) samen met een afweerstoornis, waardoor ik geen afweer heb, diabetes type II en vele andere aandoeningen gekomen door al 12 jaar prednison gebruik. Door slechte longfunctie geen ic bed voor mij. Dagelijks vernevel ik off label antibiotica, bij te veel klachten dan iv via mijn blijvende picc lijn.

Tegenwoordig alleen 1 van onze kinderen met mondkapje op bezoek, geen huishoudelijke hulp meer, omdat dat gevaar te groot is. Nergens meer heen. Boodschappen aan huis gebracht. Onze kleinzoon van 2 jaar tot voor kort alleen op afstand in de tuin, omdat het niet meer ging passen we met grote angst en met mondkapje weer 1 dag per week op. Ik wandel wel met mondkapje op en O2 in rollator met mijn hondje

We hopen zo als gezin deze tijd met zijn allen door te komen.

Wachtend op het vaccin in februari, als ik hem überhaupt mag hebben.

Tot mijn grote schrik is nu ineens besloten dat wij als groep van 18 tot 60 maar gewoon moeten wachten tot mei, ik ben daar erg van geschrokken.

Mijn vraag is of u wegen weet waardoor wij meer in de belangstelling komen, zodat wij in ieder geval voor de groep gezonde mensen van 60-65 jaar gevaccineerd worden. Dit kan toch niet dokter.

Vanwege het ontbreken van energie kan ik zelf niet op de barricade klimmen en ook nergens in een praatprogramma gaan zitten, want ik kom nergens.

Wilt u mij en ik denk vele andere lotgenoten helpen.

Groet
Jippie, die niet happy is

Login of registreer om te reageren
13-02-2021 om 18:46 uur

Ik begrijp je volledig Jippie. Ook ik vind het niet kunnen!!

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 08:29 uur

Jeetje mei pas??? Dat vaccinatie beleid is ook het enige wat ik niet meer snap inmiddels...overal heb ik alle begrip voor maar dit slaat alles...
Ik hoop ook Jippie dat iemand nu eens op staat voor de grote groep kwetsbaren onder de 60..
Ze hadden zich aan de regels van het Zorginstituut moeten houden,deze gaf niet voor niks een advies.
Wie kan dit nog uitleggen, het ging altijd over de ouderen en kwetsbaren beschermen, .....worden eerst de 90 +gevaccineerd,nogmaals ik gun het hen allen maar praktisch geen enkele 90+ er zal toch op een ic komen..
Ik kom ook niet voor in aanmerking voor een ic bedje.
Ik hoop dat iemand op staat voor ons indd! Longfonds misschien samen met andere organisaties eens wat harder roepen!???

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 09:00 uur

Ik snap er ook helemaal niets meer van. Ik ben bijna 71 jaar, copd4. En kan niet vinden wanneer ik mag.
Kom ook nergens, alleen de hond uitlaten. Dat is mijn uitje. Visite is er ook niet bij.😒

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 12:08 uur

Zoals het er nu uitziet is het vanaf maart niet vanaf mei.

En hoe frustrerend het ook is, ik denk dat we beter nu kunnen inzetten op doorgaan met hoe de plannen er nu liggen dan telkens opnieuw praten en weer aanpassen omdat er weer een andere groep is die op de barricades staat. Iedereen is er klaar mee, veel mensen hebben absoluut een goede reden om eerder aan de beurt te zijn, maar dat kan gewoon niet. Telkens opnieuw praten en veranderen zal alleen maar extra tijd gaan kosten, extra frustraties oproepen en extra onduidelijkheid creëren.
Laten we gewoon hopen dat het de fabrikanten gaat lukken om vaccins volgens planning te blijven leveren. Die laatste maand of 2-3 maanden komen we echt wel door.
Tegen de tijd dat het mooi weer wordt en je graag op pad wilt kunnen gaat dat kunnen!

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 15:07 uur

@EmmaW
Mee eens in principe, alleen nu opnieuw komen er veranderingen aan, dus wordt maart niet gehaald, er staat vanaf ong maart , nu is 't nieuwe plan eerst obesitas patiënten voorrang te geven, daarna mannen van 50 met bmi hoger dan 25 en gezonde 60 plus tot 65 gaan ook voor, omdat 't vaccin daar beter voor werkt.
Er is veel te verklaren en ook echt wel begrip voor ,zelf heb ik ook in 1e instantie zoiets van ajb ga maar door, ik wacht wel!
alleen dit gebeurt niet.
Plannen blijven opnieuw veranderen.
Ik zelf zit die paar maanden echt wel uit want gevaccineerd of niet, maatregelen blijven gelden en je kunt alsnog als gevaccineerde 't virus doorgeven aan ongevaccineerden.
Daar zou ook meer aandacht voor moeten zijn, sommige gevaccineerden denken dat ze dan wel bij een ander zonder afstand kunnen... Niet dus.
En ik denk aan de 18-60 kwetsbaren die wel mantelzorg moeten verrichten, zij lopen ook bij gevaccineerden nog steeds risico.
Veranderen elke keer is gewoon kostbare tijd verdoen, daarom hadden ze t 1e plan aan moeten houden, ouderen en kwetsbaren eerst.
Is niet voor niks uitgebreid onderzocht door 't zorginstituut
Ik snap echt dat artsen en zorg verleners voorrang kregen maar daarna kwam er elke keer wat bij.
Dan nog 't feit dat mijn LA gevaccineerd is,de longfunctie assistentes niet, welke boven op je hangen met polsprik en blaas gebeuren.
Logica is ver te zoeken in dit....
Ooit komen we aan de beurt, 😅

@jippie46 ik heb 't aangegeven bij Longfonds op instagram, ze zijn er wel mee bezig.

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 15:47 uur

@jippie46
Goed dat je er aandacht voor vraagt. Het is een grote oefening in geduld. Soms frustrerend en soms makkelijker.

Succes en sterkte allemaal met wachten op het vaccin (of totdat voldoende mensen gevaccineerd zijn).

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 16:10 uur

Dank jullie

Ik kan me in veel vinden, behalve dat gezonde mensen van 60-65 nu eerst gevaccineerd gaan worden.

En we zullen niet allemaal in dezelfde situatie zitten. Ik houd het ook echt wel vol, daar gaat het niet om. Ik zit door een nare bacterie al 5 jaar in een knuffelarme situatie. Met isolatie en alcohol ( hik😜).

Maar het leven in angst, zonder huishoudelijke hulp en niemand die voor ons opkomt doet pijn!

En ja ik zou een moord doen om alleen al eens een pak suiker te gaan kopen, of bij mijn moeder op de thee te gaan, of bij één van de kinderen. Gelukkig werkt mijn man in de ICT en werkt al bijna een jaar verplicht thuis.

Login of registreer om te reageren
14-02-2021 om 16:46 uur

Ik ben het helemaal eens met @EmmaW Tuurlijk is het niet leuk. Ik loop elke dag een risico omdat ik wel gewoon moet werken. Aan de ene kant ben ik blij dat mijn leven daardoor nog een beetje normaal is maar het is ook eng want ik loop elke dag een risico wat ik eigenlijk niet wil. Hopelijk zijn we snel aan de beurt

Login of registreer om te reageren
16-02-2021 om 10:12 uur

Beste Jippie,

Het Longfonds ontvangt veel vragen hierover van mensen met een longziekte. We begrijpen hun zorgen. Wij vinden het belangrijk dat iedereen goed geïnformeerd wordt en dat alle mensen met een verhoogd risico op een ernstig beloop van corona zo snel mogelijk gevaccineerd kunnen worden. Ook alle mensen met een longzieke, ongeacht hun leeftijd.

Onlangs heeft onze directeur Michael Rutgers, bij NPO Radio 1 Nieuws en Co gezeten om aan te geven hoe belangrijk het is om mensen met een verhoogd risico, waaronder longpatiënten, zo snel mogelijk te vaccineren.
Wij blijven aandacht vragen voor deze groep, onder andere in de Tweede Kamer. Dit loopt via de Patiëntenfederatie en Ieder(in), waar Longfonds bij is aangesloten.

Op onze website kun je alle informatie vinden over de vaccinatie waar wij op dit moment over beschikken https://www.longfonds.nl/corona-en-longziekten/vragen-over-corona/vrage…. We werken deze website regelmatig bij. Mocht er nieuwe informatie zijn, dan zullen wij dit hier uiteraard plaatsen.

Heel veel sterkte.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren