Montelukast is op; tijdelijk extra Symbicort?

27-02-2021 om 10:47 uur

Ik gebruik al heel lang Montelukast, naast Symbicort. Gisteren (vrijdag) bemerkte ik dat de Montelukast op is. Ik kan pas maandag of dinsdag weer een nieuwe voorraad ophalen. Is het meteen te merken als je Montelukast een aantal dagen niet gebruikt en kan het helpen de dosering Symbicort tijdelijk te verhogen? Alvast bedankt voor de reactie.

(Ik heb deze vraag ook geplaatst bij de rubriek 'Vraag de Longfonds Advieslijn', maar ik weet niet of daar in het weekend naar gekeken wordt.)

Login of registreer om te reageren
27-02-2021 om 10:49 uur

Of je het meteen merkt is persoonlijk denk ik. Extra symbicort kan helpen in de vorm van de luchtwegverwijder. Voor de ontstekingsremmer werkt ben je zeker een paar dagen verder en dan heb je inmiddels weer singulair denk ik.

Login of registreer om te reageren
27-02-2021 om 11:35 uur

Dank voor je reactie. Symbicort gebruik ik ook permanent (2x daags 1 inhalatie), zodat de ontstekingsremmer uit Symbicort in feite ook al zou moeten werken. Ik denk dat ik de dosering tijdelijk ophoog naar 2x daags 2 inhalaties. Hopelijk compenseert dat dan voldoende.

Login of registreer om te reageren
28-02-2021 om 12:12 uur

Waarschijnlijk ga je dit na 48 uur merken. Ik zet het regelmatig stop, omdat het op zich voor mijn longen wel goed werkt, maar ik voel me depressief worden als ik een paar weken slik. Heb je geen ventolin (salbutamol)? Dat zou je eventueel bij de hand kunnen houden en daar iets van nemen.

Login of registreer om te reageren
01-03-2021 om 19:06 uur

Inmiddels heb ik weer Montelukast op voorraad en gelukkig heb ik de afgelopen dagen geen klachten gehad. Ik heb de dosering Symbicort tijdelijk wat verhoogd en mogelijk heeft dat geholpen. Ik heb zelf wel eens het idee dat het gebruik van Montelukast (al dan niet in combinatie met de Symbicort) tot een soort gejaagdheid leidt. Misschien zou ik eens een keer wat langer moet stoppen om te kijken of dat gevoel dan verdwijnt.

Login of registreer om te reageren
02-03-2021 om 13:08 uur

Montelukast werkt helaas vaak op je psychische gesteldheid. Het beeldend dromen vind ik op zich niet zo erg, maar ik voel me echt in een soort diepte inzakken. Ik had het eerst niet door dat het van de montelukast kwam. Zou goed kunnen hoor dat jij er gejaagd door wordt.

Login of registreer om te reageren
02-03-2021 om 23:29 uur

Ik gebruik zelf ook allerlei medicatie die 'zomaar' op kunnen zijn, bij voorkeur op vrijdagavond. In al die gevallen heb ik met hulp van huisartsenpost & ziekenhuisapotheek vrijwel direct de voorraad weer op peil kunnen brengen (met natuurlijk de belofte op tijd herhaalmedicatie te bestellen, het is wel een kostenpost voor de verzekeraar).

Login of registreer om te reageren