Astma of corona?

03-03-2021 om 08:47 uur

Goedendag, sinds oktober vorig jaar heb ik het veel vaker benauwd normaal wandel ik 5 km en nu vaak 5 meter. Diverse malen getest op corona en negatief. Sinds 10-02 2 stootkuren prednison gehad en meer gaan puffen. (Foster 100) Dit geeft aardig wat klachten en doe ook vrij weinig tot niets de hele dag. Vandaag wakker geworden met pijn op borst en rug. De prednison is op. Hoesten doe ik erg weinig. Wel gebruik ik op advies een slijmoplosser. Ik ben 54 en redde het altijd prima met 2 x 2 pufjes ik kon sporten werken wandelen winkelen enz...vandaar mijn vraag. Of is het normaal dat alles ineens zo slecht gaat? Misschien hebben meer mensen hier last van en weten ze wat ik moet of kan doen. De laatste covid test was 21-02 voor de 2e stootkuur. Ik hoor graag met vriendelijke groet anita

Login of registreer om te reageren
03-03-2021 om 09:32 uur

Astma kan zeker ineens verslechteren, het weer kan bijvoorbeeld van invloed zijn daarop. Weet je al welke triggers bij jou belangrijk zijn? Misschien kan je een dagboekje bijhouden en zo ontdekken wat het is.
Astma kan best gecompliceerd zijn, zeker als je niet weet wat nou precies je triggers zijn (deze zijn ook niet altijd helemaal te achterhalen maar grotendeels wel). Nou was het hier vanochtend behoorlijk mistig en ik heb bijvoorbeeld veel last van mist en vochtig weer, maar een ander kan weer veel last hebben van droog weer.

Ik zou met deze klachten je arts even bellen en dit bespreken, dan krijg je van iemand die jou en je ziektebeeld kent een goed advies om of te laten testen of langs te komen en te laten luisteren of wellicht wat anders.
Succes en beterschap!

Login of registreer om te reageren
03-03-2021 om 09:55 uur

Ik heb contact met de longverpleegkundige. Wat ook triggert wss is de cpap voor slaapapneu. Ook met hen contact opgenomen maar is volgens hen niet mogelijk. Bedankt voor je reactie

Login of registreer om te reageren
03-03-2021 om 18:13 uur

Na een stootkuur voor een longaanval, en zeker bij twee kuren kort achter elkaar, mag je rustig 6-8 weken uittrekken voor herstel. Dat is althans de vuistregel.
Dus het kan kloppen dat je je nog niet fit voelt zoals je normaal gewend bent.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
04-03-2021 om 08:11 uur

Bedankt Suus dan weet ik waar ik ongeveer op moet rekenen.

Login of registreer om te reageren