Longdispositie autohaler/voorzetkamer

06-03-2021 om 08:54 uur

Wat ik me afvraag is of er onderzoeken gedaan zijn naar het verschil in longdispositie tussen het gebruik van een autohaler en een aerosol met voorzetkamer. Kan me namelijk voorstellen dat als je te krachtig inhaleert bij een autohaler dat er meer neerslaat in je oropharynx. En of er enige klinische relevantie is te zien tussen het gebruik van normaal verdeelde en ultra fijne deeltjes in het neerslaan in de oropharynx. Een verwijzing naar het onderzoek wordt gewaardeerd :-)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-03-2021 om 10:50 uur

Goeie vraag.
Dat hangt vooral af van de juiste techniek en dat valt niet altijd mee, ook niet bij gebruik van een voorzetkamer.
Die voorzetkamer helpt vooral om de coördinatie tussen afvuren en inademen te vergemakkelijken. Maar dan nog luistert het moment van afvuren en het inademen nauw.
Bovendien slaan de grootste deeltjes neer in de voorzetkamer zodat ze niet in de keel uit de bocht vliegen en daar neerslaan. Daar geven ze wel bijwerkingen maar je longen knappen er niet van op als dat medicament daarboven blijft steken.
Bij goed gebruik van beide inhalatoren zal wat er onderin de longen komt niet zo heel veel verschillen.
Als het goed is adem je met beide inhalatoren langzaam en diep in. Voor de autohaler geldt dat je dat wel krachtig genoeg moet doen om de dosis vrij te laten komen, maar dat is meestal geen probleem. Krachtiger inademen dan daarvoor nodig is werkt contraproductief en diep inademen en je adem even vast houden helpt wel.
De autohaler gebruiken met een voorzetkamer wordt ontladen.
Voor de liefhebber:
Haidl et al, Respiratory Medicine. Volume 118, September 2016, Pages 65-75

Login of registreer om te reageren