Saturatie en salbutamol pufjes, wanneer?

16-03-2021 om 20:01 uur

Hoi,

Ik heb sinds een paar maanden waarschijnlijk astma. Waarschijnlijk omdat er wegens de Corona geen longfunctie test genomen kon worden. Na een jaar vol benauwdheid klachten en afwisselende antibiotica kuren kwam ik met een soort astma aanval op de huisartsenpost. Nu wordt ik behandeld alsof het astma is. Tenminste ik krijg de medicijnen, geen begeleiding oid.

Saturatie was op de Hap 89 en ging met salbutamol terug naar 100. Na een prednison kuur en inmiddels 2x per dag salmeterol/ fluticason puffen gaat het veel beter met mij. Geen gehoest meer in de nacht en ik adem vrijer. Ik ben zelfs weer rustig aan het sporten. Omdat die saturatie zo gek laag was heb ik een metertje gekocht voor thuis.

Dat was de inleiding, nu m’n vraag: ik heb de salbutamolpufjes tegen benauwdheid. Maar wanneer neem je nu zoiets? Die langwerkende luchtweg verwijder moet in principe de hele dag werken. Tussendoor ben ik best vaak benauwd maar dat gaat ook weer over. Tenslotte heb ik een jaar benauwdheid ook doorstaan. Nu ik de saturatie meter gekocht heb, meet ik dat tussendoor. Er is blijkbaar geen verband tussen die saturatie en hoe ik mij voel. Soms kiplekker en saturatie van 94. Soms benauwd en saturatie van 100. Als ik het uitzit voel ik mij vaak na een uurtje rustig doen weer beter. Nemen jullie salbutamol bij ookal is de saturatie goed? Gebruiken mensen überhaupt zo’n meter?
Nu met de pollen heb ik veel meer last, maar dat is hooikoorts. Zie ik niks van in de saturatie. Of komt dat door de langwerkende pufjes?

Het was een heel verhaal, ik ben nog een beetje zoekend...

Alvast bedankt voor de reacties,

Klaver

Login of registreer om te reageren
16-03-2021 om 20:28 uur

Ik heb wel een saturatiemeter maar die gebruik ik niet zoals jij.

In het begin, als je net astma hebt is het heel lastig om te weten wanneer je wel of niet extra moet puffen. Het is goed om te weten dat je het niet fout kan doen door salbutamol te nemen waarvan je achteraf denkt, misschien was het zonder ook wel beter gegaan. Als je je houdt aan de dosering die je voorgeschreven hebt is het gewoon een beetje uitproberen. Meestal wacht ik eerst even af of mijn benauwdheid zakt als ik rustig aan doe, even gas terug en focussen op mijn ademhaling. Als het dan niet beter gaat, ga ik puffen. Ik weet nu vaak wanneer het wel of niet helpt maar dat is een leerproces en dat gaat met vallen en opstaan.

Login of registreer om te reageren
16-03-2021 om 20:36 uur

Hoi Daantje,

Dank je wel voor je reactie! Meet je die saturatie dan ook niet als je benauwd bent? Het leek mij wat houvast te kunnen geven. Ik vind het maar lastig hoor, dat bijpuffen. Maar hopelijk inderdaad een leerproces.

Login of registreer om te reageren
16-03-2021 om 20:58 uur

Ik meet soms als ik benauwd ben maar niet altijd. Vooral als in twijfel of het mijn longen zijn of dat het meer hyperventilatie is of mijn holtes of laatst had ik een pseudokroep aanval. Ik gebruik hem meer met sporten, hoe ver ik kan gaan en wanneer ik moet stoppen.

Login of registreer om te reageren
16-03-2021 om 22:18 uur

Wat Daantje zegt inderdaad, het is echt heel lastig in het begin. Ik heb redelijk laat een saturatiemeter aangeschaft en controleer regelmatig of hij klopt als ik op controle ben bij de arts dat hij dan hetzelfde aangeeft.
Benauwd zijn staat niet in een lijn met je saturatie, was het soms maar zo logisch. Soms ben ik heel benauwd en is mijn saturatie goed, soms is hij voor mijn doen te laag en ben ik benauwd. Soms is mijn saturatie laag en ben ik helemaal niet zo benauwd voor mijn gevoel en soms is het allebei goed. Benauwdheid kan geleidelijk ontstaan en dan wen je langzaam aan het steeds benauwder worden en heb je het minder door tot je hebt gepuft bijvoorbeeld en je ineens meer lucht hebt.

Wellicht kan de praktijkondersteuner van de huisarts je begeleiden met hoe om te gaan met je klachten?
Ik heb in het begin veel hulp gehad van de longverpleegkundige en dat heeft me veel geholpen, maar het was echt enorm zoeken en voelde me vaak onzeker. Tegenwoordig nog steeds soms hoor, weet nu ruim 3 jaar dat ik astma heb. Wees niet bang om je medicatie te nemen, dat had ik heel erg en dat hielp niet. Als ik benauwd ben dan doe ik een pas op de plaats en ga ik voelen hoe erg mijn benauwdheid is, afhankelijk daarvan kijk ik het nog aan met ademhalingsoefeningen en rust nemen of puf ik meteen. Dat is echt een leerproces wat je moet ervaren ook wat voor jou werkt.

Kijk ook of je in kaart kan brengen wat jouw triggers zijn en hoe en of je die kan vermijden, als mist of regen een trigger is dan is dat natuurlijk moeilijk te vermijden.

Wanneer ik mijn saturatie meet verschilt enorm. Sowieso meet de fysio hem, als ik enorm benauwd ben ook en soms wil ik weten waar ik sta, maar vaak meet ik hem eigenlijk niet. In het begin veel gedaan en ik kwam erachter dat het vaak totaal niet overeenkomt met wat ik voel, ja mijn hartslag geef het vooral aan. Als ik benauwd bent dan stijgt mijn hartslag, daar is de ernst van mijn benauwdheid eigenlijk vanaf te lezen en niet per se van mijn saturatie.
Tip: ga voelen en op basis daarvan actie ondernemen en dus luisteren naar je lichaam. Dat is vooral belangrijk.

Succes, want het is echt niet makkelijk en enorm uitzoeken en wennen

Login of registreer om te reageren
17-03-2021 om 09:37 uur

Je saturatie zegt niets over of je benauwd bent. Dat is eigenlijk geen geschikt hulpmiddel om vast te stellen of je wel of niet benauwd bent. Ondanks dat er artsen of verpleegkundigen zijn die ook een onjuiste conclusies trekken op basis van je saturatie. Kijk maar eens via de zoekfunctie op deze website. Diverse deskundigen hebben dat nader uitgelegd.
Een huisarts kan prima astma vaststellen en behandelen. Je kunt goed zonder longfunctietest zonder dat je astma daaronder lijdt. Wel zijn goede instructies en uitleg belangrijk voor goed zelfmanagement. Vraag je huisarts, praktijkonderwijs of apotheek alhier gerust om. En je huisarts zal je vast doorsturen bij twijfel of als je astma teveel uit de pas loopt.

Wat je kunt doen is een piekflowmeter kopen. Met een piekflowmeter kun je wel eenvoudig vaststellen of je benauwd bent of dat je eerder een benauwd gevoel hebt. Je huisarts, longverpleegkundige of praktijkondersteunder kan je uitleg geven hoe dit werkt.
Verder is het belangrijk om je prikkels en bijbehorend klachten te leren (her)kennen. En daarop preventief anticiperen, als dat kan.
Je astma leren kennen, daarvoor mag je best een jaar uittrekken (alle seizoenen kunnen andere prikkels geven). En dan nog kan het per levensfase anders zijn.

Succes en hopelijk met zo min mogelijk klachten!

Login of registreer om te reageren
17-03-2021 om 11:34 uur

Hallo Klavertje4, wat vervelend allemaal zeg. Gelukkig werkt de astma medicatie. Heel veel mensen hebben jarenlang klachten voordat ze de diagnose astma gesteld krijgen.

of een saturatiemeter iets zegt bij astma? nee, je kan benauwd zijn en de saturatie is normaal, eigenlijk zie je dat meestal.
wanneer je je onzeker voelt, wat begrijpelijk is, kun je je huisarts vragen om meer informatie/adviezen. Vaak is er een doktersassistent die je kan helpen met grip krijgen op je astma.

Login of registreer om te reageren
17-03-2021 om 12:05 uur

Ik neem een puffje als ik het gevoel krijg dat er iets zit wat ik niet uit kan hoesten. Vaak heb ik dan al een piepje tijdens de uitademing. Ik ben er jarenlang veel te zuinig mee omgegaan, de laatste jaren gebruik ik het eerder en vaker. Bij mij helpt het niet meteen, ik blijf dan nog uren "kort", soms wel een dag of zo. De saturatiemeting geeft mij alleen onrust en onzekerheid. Ik voel me prima en dan gaat ie piepen omdat het maar 92 zou zijn, terwijl ik op een ander moment echt benauwd ben en hij 94 aangeeft. Het is nu pollenseizoen en ik neem sowieso als eerst smorgens een puffje Ventolin, half uur daarna de Serevent en de Pulmicort.

Login of registreer om te reageren
17-03-2021 om 13:42 uur

Toen ik alleen nog astma had, later copd en astma,nam ik mijn puffen op geregelde tijden,ik neem aan dat er verteld is hoevaak je mag puffen?
Dan zou ik dit aan houden wat de arts voorschreef en bij plotselinge erge benauwdheid kun je misschien extra,puffen indien dit mag.
Te lang wachten en denken hoe minder pufjes hoe beter gaat zeker niet op,het kan dan juist ontregelen en je juist meer nodig hebt later.
De saturatiemeter zou ik zeker niet gebruiken als graadmeter om een pufje te nemen.
Aanvoelen is veel beter,je longen geven het wel aan.
Saturatiemeter is vaak alleen handig bij ernstige saturatiedips, de fysio gebruikt het vaak, het nadelige risico is dat mensen gaan leven naar cijfertjes en ook minder bewegen.
Je kunt ook eerst vragen wat jou ondergrens is , dit is bij iedereen anders, de 1 moet stoppen met sport bij 90,ik mag nog even door met 85..., dus is niet voor iedereen gelijk.
En bij onzekerheid is het beste overleggen met je arts of longverpleegkundige of assistente
Sterkte en succes!

Login of registreer om te reageren
19-03-2021 om 12:49 uur

Super bedankt voor jullie gedeelde ervaringen en tips! Ik leg die meter maar wat verder achterin de la. Afgelopen dagen salbutamol bijgebruikt en ga hier wat makkelijker mee zijn. Heb zo’n gek idee dat omdat ik geen officiële astma diagnose heb, ik de puffers ook zo min mogelijk moet nemen. 2 x per dag moet ik zowiezo de langwerkende pufjes al innemen. Maar ja, ik heb die medicijnen ook met reden gekregen. En hier op de site en het forum rondkijken geeft veel herkenning. Astma zit in de familie alleen die zijn er juist na kindertijd overheen gegroeid en ik ben al volwassen nu het is vastgesteld. Maar zo te zien loop ik stiekem al heel lang met klachten rond, het werd langzaam en daardoor moeilijk te merken steeds meer. Als de Corona wat minder is, hoop ik begeleiding te kunnen krijgen via de huisarts.

Nogmaals super bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

Login of registreer om te reageren