Waarrom maken ze runtgen photo's?

22-03-2021 om 13:19 uur

Vorige week ging voor de 3de keer mijn linker long lek, er werden alleen photo's genomen, hier was net als voorheen niets op te zien. De gaten in mijn longen zijn alleen op een CT-scan te zien, dus waarom maken ze eigenlijk de runtgen photo? Is dit niet zonde van het geld, en mijn tijd?

Groetjes Boris

Login of registreer om te reageren
22-03-2021 om 20:38 uur

Beste Boris,

Spreek je over een (gedeeltelijke) klaplong? Uiteraard zie je op een CT meer, maar normaal volstaat een X-ray (rontgen foto) om een klaplong te beoordelen. Een X-ray is goedkoper en heeft een (veel) lagere stralingsdosis, waardoor normaal standaard voor een X-ray gegaan wordt in plaats van een CT. Of het nuttig is om in de toekomst nog een X-ray te laten maken als ze er reeds 3 keer niets op gezien hebben, zou ik met je arts bespreken.

Groetjes,
Tamia

Login of registreer om te reageren
29-04-2021 om 15:12 uur

Sorry voor de late reactie Tamia,

Mijn long was weer lek, het longvlies is vergroeid met de ribben (geplakt) en klapt hopenlijk niet meer in. Ik ben inmiddels weer hersteld, maar laat volgende keer geen photo meer maken.

Ik heb een nieuwe wond/litteken op de long die niet op de x-ray te zien is, maar ben in staat om zelf te voelen als de long inklapt.

Het label "Ongenesenlijk ziek" is het probleem, hierdoor wordt er geen zorg verleend. Het lek was alweer dicht toen ik bij het ziekenhuis aankwam, waardoor ik niet geholpen werd. Als het lek (net als voorheen) niet vanzelf dicht gaat, wordt ik natuurlijk wel nettjes geholpen.

Groetjes Boris.

Login of registreer om te reageren