Copd prednison infuus kuur

28-03-2021 om 13:33 uur

Ik ben Michel 53 jaar heb copd4 met emfyseem, ben vorig jaar november 6 dagen opgenomen geweest na me eerste longaanval , heb toen zuurstof en prednison tabletten gekregen , naast mij op de zaal lagen 2 mensen die om de 3 a 4 maanden 10 dagen werden opgenomen voor een prednison infuus , zodat ze weer meer energie kregen , ik heb toen jammer genoeg niet doorgevraagd, maar heeft iemand hier ervaring mee ? en kan mij vertellen van het hoe en waarom die kuur ?

Login of registreer om te reageren
28-03-2021 om 14:07 uur

Hallo Michel,

Ik durf het exacte antwoord niet te geven. Maar het zou kunnen dat ze meerdere longaanvallen hebben. Sinds 2017 weet ik dat ik ook copd4 heb. In oktober 2017 ben ik opgenomen en ook aan het zuurstof. Daarna gelukkig nooit meer opgenomen. Mijn laatste prednison was 2 jaar geleden. Als het niet nodig is dan wordt het ook niet gegeven.

Misschien kunnen anderen nog meer verder vertellen of mij aanvullen/corrigeren 😊

Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren
28-03-2021 om 17:36 uur

Hoi Michel,

Ik heb geen copd, maar ernstig astma en helaas genoeg ervaring met opnames en prednison in tabletvorm en infuus. Het lijkt mij sterk dat die mensen om de zoveel tijd alleen prednison 10 dagen IV krijgen voor meer energie.
Ik heb wel eens gehad dat ik heel graag wat wilde doen en dat ik dan 2 dagen prednison kreeg gewoon in tabletvorm voor een beetje extra energie omdat het dit ook geeft zodat ik toch een keer wat leuks kon doen. Uiteraard met hoge uitzondering en goed overleg met de longarts. Maar een ziekenhuisopname van 10 dagen krijg je niet echt meer energie van ook al lig je op dat moment aan een infuus met pred. Je rust namelijk niet uit in een ziekenhuis en een opname van 10 dagen is wel lang, niet ongebruikelijk maar ze willen je zo kort mogelijk in het ziekenhuis houden vanwege mogelijk bijkomende infecties alleen al.

Prednison is een sterke ontstekingsremmer en sommige mensen hebben de pech vaak aanvallen te hebben van astma of copd of een andere ziekte en dan kan opname nodig zijn om de longen weer tot rust te laten komen en prednison kan daar enorm aan bijdragen. Ik denk dus dat deze mensen regelmatig aanvallen hebben en daardoor opgenomen liggen en dat dit hun gestandaardiseerde behandeling is.
Oh en vaak boven een bepaalde dosering gaat men over op prednison via infuus (IV) omdat je last van je maag kan krijgen althans dit is mij verteld.
Helaas heb ik ook een tijd gehad dat ik om de zoveel weken lag opgenomen met meestal een standaard riedeltje aan medicatie.
Ik denk dat er dus een hoop context is weggelaten bij het verhaal wat jou is verteld.

Login of registreer om te reageren
28-03-2021 om 23:40 uur

@Michel1967, bij ernstig copd kan het er aan liggen hoe verzwakt iemand is, dan geven ze vaak liever per infuus predn, meestal ook een wat hogere dosering, per infuus werkt het sneller, is zowat met alle medicatie per infuus, 't helpt ook dat dan de ab en evt andere meds beter het werk doen.
Vaak noemen ze, copd mensen zelf en zorgverleners ook wel :ze komen even kuren, dit omdat er vaak verder weinig nog mogelijk is behalve predn en O2 evt, ik heb zelf dit ook vaak meegemaakt en kon er dan toch daarna weer even tegen aan... Niet uitgerust, wel wat sterker..
Het is een beetje pappen en nathouden eigenlijk.
Soms geven ze ook liever alleen in tabletvorm, zo hoeft er niet geprikt te worden en is vaak minder mg al goed, veel zkhs en zijn meer begonnen met predn in tablet vorm te geven ipv prednison, ook de ligtijd is dan vaak wat korter.
Het ligt er vooral aan in wat voor staat iemand is, te verzwakt of nog een redelijk conditie.
Predn geeft ook vaak een oppepper gevoel, dit kan bij een verzwakt persoon net wat meer toevoegen via 't infuus omdat 't sneller werkt en vaak moet je na een zware infuus kuur ook erg lang afbouwen wat ook lastig is.
Je kunt 't altijd eens vragen aan je arts waarom jij in tablet vorm kreeg, maar het is niet zo dat anderen er liggen om energie alleen op te doen, al speelt 't wel degelijk mee, het versterkt wel deels,en soms is er ook niks meer mogelijk dan 8 tot 10 dagen predn om iemand enigszins wat op te lappen...en 't leefbaar te houden.
Sterkte voor jezelf ook!

Login of registreer om te reageren