Small Airway Disease

01-04-2021 om 09:52 uur

Hallo iedereen,

sinds een 6-tal jaar heb ik last van een 'slijmpje in de keel', een hoest, heel soms een fijn piepje bij het uitademen, een toename van keel- en neussnot bij het sporten, 's ochtends een verstopte neus en wat meer wit slijm.

Anderhalf jaar bezocht ik de longarts en bleken longfunctie normaal te zijn, scan ook ok te zijn. De arts had het over gevoelige luchtwegen (vorm van astma), onderaan het verslag stond echter wel 'Small Airway Disease'??? Is toch iets anders??? Dacht ik??
Symbicort meegekregen, deze neem ik echter sporadisch.

Als voorgeschiedenis, 3 jaar roken en een maaghernia.

Gezien ik op dit ogenblik niet graag een longarts raadpleeg... ben ik beter de symbicort constant in te nemen of hou ik het bij sporadisch gebruik. Stel me ook steeds de vraag is dt op langere termijn een voorbode van ergere diagnose? (COPD bvb)

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Login of registreer om te reageren
01-04-2021 om 21:26 uur

Hallo HansPie75,

Zorgen maken over je klachten is geen fijn gevoel. Je kunt je huisarts raadplegen of misschien een telefonische afspraak met je longarts maken.
Verder kun je de gebruiksaanwijzing/bijsluiter van symbicort nalezen om precies de werking te weten.
Volgens mij is het o.a. een onderhoudsmedicijnen wat je dagelijks op vaste tijden moet gebruiken om er profijt van te hebben. Na een aantal weken is de werking optimaal.
Het kan verhelderend werken wanneer je een dagboekje bij houdt waarin je opschrijft wanneer je klachten hebt. Gedeeltelijk weet je dat al.
Soms ontdek je dan een patroon wanneer je klachten ontstaan en wordt duidelijk welke invloed de medicijnen op jouw klachten hebben.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
02-04-2021 om 07:27 uur

Wat vervelend, al zo lang die klachten.
Je zegt dat de diagnose smal airways disease is. En je lijkt onvoldoende op de hoogte van wat dat is. En van wat je eraan kunt doen. Klopt dat?

Spirit gaf al goed advies, denk ik.
Sporadisch Symbicort zal weinig effect hebben, denk ik. Het bevat formoterol en budesonide.
Formoterol is een luchtwegverwijder. Die werkt ongeveer 1-3 minuten na inhalatie. De werking houdt ongeveer 12 uur aan.
Budesonide is een ontstekingsremmer. De werking begint 24 uur na inhalatie. Na 1-2 weken is de werking maximaal. Dat betekent dus dat een hoge mate van therapietrouw wordt gevraagd van jou als patiënt.
Ook is een juiste inhalatietechniek essentieel. Heb je die? Bij een verkeerde inhalatietechniek doet het medicijn zijn werk onvoldoende.

Gezien je verhaal lijkt het mij verstandig om met je zorgprofessional te overleggen over wat small airways disease betekent. En wat je eraan kunt doen om minder klachten te ervaren.

Succes!

Login of registreer om te reageren
02-04-2021 om 07:54 uur

Bedankt voor jullie advies!
Sowieso contacteer ik mijn huisarts, hoewel dit in deze tijden geen sinecure is.

Het vreemde in de hele verhaal is dat ik deze symptomen niet altijd heb. Deze komen en gaan.
Op dit ogenblik nam ik de Symbicort slechts één keer per maand.
Rest de vraag of dit steeds een voorbode is van een andere diagnose? De longarts had het toen over een vorm van Astma. (gevoelige luchtwegen).

Login of registreer om te reageren