Omgaan met angst

08-04-2021 om 11:14 uur

Sinds enkele maanden bekruipt mij regelmatig een naar gevoel van angst. Ik krijg dan een knoop in mijn maag en het lijkt of mijn ademhalingsspieren wat op slot gaan. Ik heb ondertussen hulp gezocht bij mijn huisarts en heb om de 2 weken een gesprek met de POH over de angsten. Ik heb tips gekregen, o.a. ademhalingsoefeningen doen, afleiding zoeken, je gedachtes opschrijven etc. Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie met angst om?

Login of registreer om te reageren
08-04-2021 om 11:34 uur

Wat goed dat je met de poh in gesprek gaat, het erkennen is al de grootste stap, bij angst hebben velen vlug een soort van "falend" gevoel wat zo niet waar is.
Ik heb het ook erg gehad, heb soms ernstige enge aanvallen waarbij ik nu oramorph gebruik, bij echte paniek mag ik een halve oxazepam erbij.
Maar ik heb gesprekken gehad met de psycholoog vd huisartsenpraktijk, heeft mij ook goed geholpen.
Bij angst helpt het mij, er eerst aan toe te geven en hardop te zeggen, ok ik ben bang, daarna vraag ik mij af of de angst reëel is, is t reëel dan neem ik oramorph en evt oxa, is het meer door spanning dan doe ik ademhalingsoefeningen maar ook moeilijke sommetjes in m'n hoofd ter afleiding, liedjes zingen met uitgerekte klanken waarbij je flink uit ademt.
Ik heb de vgz app op m'n telefoon met ademhalingsoefeningen, zo heb ik dit altijd bij de hand, heb ook een ademhalingsoefening via YT maar deze is meer voor copd nadat je buiten adem bent, missch niet bedoelt voor iedereen ivm evt hyperventilatie.
Zal 't ff opzoeken, kun je altijd uit proberen wanneer je geen klachten hebt.
Succes en sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
01-05-2021 om 12:11 uur

Ik heb niet echt last van angst, maar in het verleden had ik extreem veel stress. Huilen was voor mij de oplossing om hier vanaf te komen, hiervoor kijk ik "x-factor emotional moments" op youtube ect. Alles wat emphatie oproept werkt goed voor mijn, ik hoop dat dit bij anderen net zo goed werkt als bij mij. 15min huilen, en ik kan er weer voor weken incasseren.

Groetjes Boris.

Login of registreer om te reageren