Veel benauwd, kortademig, gereutel en geknisper

09-04-2021 om 09:26 uur

Beste,

Sinds 4,5 jaar zijn we verhuisd van Assen naar Ede. Toen we hier net kwamen wonen had ik een longfunctietest gedaan waar ik goed op scoorde.
VC (liter): 3.88 (= 108% van de norm);
FEV1 (liter): 3.23 (= 105% van de norm);
FEV1%FVC: 83.45%.
Mijn astma was onder controle.. Sinds we hier wonen in mijn astma verre van onder controle. Elk jaar in de winter zit ik dan ook aan de prednisolon. Denk dat het ook te maken heeft met dat we naast de snelweg wonen en het vele fijnstof hier in Ede.

Sinds de enorme kou afgelopen januari kreeg ik meteen weer volop last van m’n luchtwegen. Bij elke inspanning benauwd/kortademig. Weer volop aan de pufjes. flixotide en salbutamol. Ik wandel elke dag en moet voor het wandelen salbutamol maar ook na het wandelen. 200 pufjes per maand gaat er door. Als ik dit vergeet dan ben ik zo benauwd dat ik geen hele zinnen meer kan praten zonder steeds lucht te happen. Na die tijd ook “spierpijn” op de borst rug en schouderbladen. Dit gaat nu al zo vanaf januari. ‘S avonds als ik op bed lig dan hoor ik mijzelf reutelen met uitademen en knispert het met inademen. Ook veel slijm en hoesten. Mijn man vraagt geregeld of ik wat heb kunnen slapen omdat hij mij vaak hoort hoesten en dat ik naar adem zit te happen. Heb dit zelf niet door. Sinds de laatste tijd hou ik ook veel vocht vast in m’n benen. Kan er hele putjes in drukken en m’n benen zijn ook vermoeid en zwaar. Ik zelf heb weinig energie en ben ook enorm veel moe. Kan het zijn dat mijn astma in combi met oedeem dit elkaar triggert en ik daardoor sneller kortademig/benauwd ben?
Is het verstandig om een nieuwe longfunctie onderzoek te doen?

Login of registreer om te reageren
10-04-2021 om 06:15 uur

Ik heb al wel een afspraak gemaakt bij de huisarts voor mijn oedeem. As dinsdag 13/4. Dit heb ik gekregen sinds de eerste zwangerschap 14 jaar geleden. Kreeg na elke zwangerschap te horen dat het wel weg zou gaan en ik het de tijd moest geven om te ontzwangeren. Onze jongste is inmiddels 7 en de andere 2, 12&13. Tot vorig jaar kwam dit vocht alleen terug met de warme dagen in de zomer. Nu dus ook in de winterperiode. Wellicht ook te maken met de artrose en vernauwing in m’n rug. We zullen zien wat de huisarts gaat zeggen. Deze jonge dame van 40 wil ik elk geval weer dagen met meer energie en zonder vermoeidheid

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-04-2021 om 13:59 uur

Natuurlijk kan blootstelling aan fijnstof van een drukke weg of een andere vorm van luchtverontreiniging leiden tot een toename van de klachten van astma leiden. Denk aan factoren op het werk of in huis, dieren etc. Dan zou de longfunctie nu wel tekenen kunnen laten zien van luchtwegvernauwing. Die waren er destijds niet want de spirometrie (blaastest) was toen helemaal normaal. Bij ontregeling van het astma zou een aanpassing van de inhalatiemedicatie voor de hand liggen, naast het vermijden van de factoren die tot de verergering geleid zouden kunnen hebben.
Toch lijkt dit niet zomaar op ontregeld astma. Bij astma ga je wel hoesten en piepen, maar niet zoals het hier genoemd wordt reutelen en knisperen. Het zou een andere longziekte kunnen zijn of iets met het hart.
Inderdaad goed om een afspraak te maken bij de huisarts, onder meer voor lichamelijk onderzoek en misschien een foto van de longen of een ECG.
In het ziekenhuis kan longfunctieonderzoek meer licht werpen op het probleem.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren