Hypertensie

16-04-2021 om 21:25 uur

Ben sds ruim 10 jaar bekend met astma en diverse allergieen.
Sds een paar maanden heb ik last van hypertensie. Heb meerdere medicatie gehad, maar hiervan hevige bijwerkingen. Afgelopen week heb ik labetalol gehad, beta-blokker. Eerste dagen iets kortademig, na paar dagen hevig kortademig. Komt dit door medicatie? Welk alternatief medicatie geeft geen bijwerkingen bij mijn astma?

Login of registreer om te reageren
19-04-2021 om 12:52 uur

Beste Mir15,

We hebben je vraag voorgelegd aan een apotheker en zij gaf volgende reactie:

Wat vervelend en naar dat u zo kortademig bent. Het kan inderdaad van de medicatie komen. Labetalol kan meer benauwdheid en kortademigheid geven. Labetalol is een bètablokker en alle bètablokkers kunnen deze klachten geven. Labetalol is de bètablokker die het minst erg is. Maar u heeft daar dus wel last van. U kunt dus beter geen bètablokkers meer gebruiken als dat kan. Bètablokkers kunt u herkennen aan de laatste letters -lol. Dit zijn de bètablokkers die er in Nederland zijn: acebutolol atenolol bisoprolol carvedilol celiprolol esmolol landiolol metoprolol nebivolol pindolol propranolol sotalol
Er zijn veel verschillende geneesmiddelen die de bloeddruk verlagen en het is lastig om zonder dat ik verder iets van u weet een advies te geven. U kunt uw vraag het beste bespreken met uw huisarts of uw internist.
Een groep van bloeddrukverlagend die bij de meeste mensen weinig tot geen bijwerkingen geeft zijn de ’thiazides’. Deze verlagen bij de meeste mensen al de bloeddruk in een lage dosering (lage sterkte). Als u ze in een lage hoeveelheid gebruikt gaat u er niet van plassen. In een hoge dosering zijn deze ’thiazides’ een plastablet. In Nederland zijn er hydrochloorthiazide, chloortalidon en indapamide. Heeft u een van deze al gebruikt? U zou dan kunnen bespreken met uw arts of 12,5 mg hydrochloorthiazide, 12,5 mg chloortalidon of 2,5 mg indapamide wat voor u is.

Een andere groep met weinig bijwerkingen zijn de sartanen. Dit zijn losartan, candesartan, eprosartan, irbesartan, olmesartan, telmisartan of valsartan. Heeft u al eens een van deze middelen gebruikt? U zou dit ook kunnen bespreken met uw arts. Ik begrijp uit uw bericht dat u gevoelig bent voor bijwerkingen. Het is dan belangrijk om met een hele lage dosering te beginnen. Losartan, candesartan en valsartan zijn denk ik de meest gebruikte in Nederland. U zou dan kunnen beginnen met een tablet van 25 mg losartan of 40 mg valsartan of 4 mg candesartan. Neem deze dan de eerste 3 tot 4 weken in vlak voor het slapen gaan. Veel mensen worden in het begin bij het gebruik van de sartanen duizelig en zien sterretjes bij het opstaan. Als u dan ligt hebt u waarschijnlijk minder last van. Er zijn ook mensen die er hoofdpijn van krijgen en dat is erg de eerste dagen maar dit gaat meestal weer over. Heel soms gaan mensen hoesten van deze tabletten. Maar dat is maar bij 1 op de 1000. Als u hoest bij één van deze sartanen is het niet zinvol om een andere uit deze groep te proberen. Dus als u gaat hoesten bij losartan en gaat u waarschijnlijk ook hoesten bij valsartan.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren