Pijn schouderblad en steken in de borst. Na vats long operatie

19-04-2021 om 22:14 uur

Hallo,

Ik heb BHD en ben 19 jaar. 1 jan kreeg ik een klaplong deze legde niet aan. Ik kreeg dus 2 febr een vats longoperatie met talkage. De drain hebben ze gelijk op waterslot gezet. Hierna hield ik veel last van mijn schouderblad vooral als ik iets ging doen. Ook veel last van steken in de borst. Na 6 weken kreeg ik aan dezelfde long weer een klaplong. Kan dat zijn omdat ze de eerste dagen na de operatie hem niet goed hebben aangezogen? Hiervan ben ik nu aan het herstellen. maar ik loop erg tegen aan dat ik snel pijn heb in mijn rechterschouderblad (dit is ook de geoppereerde kant) ook heb ik snel steken in mijn borst. Hierdoor ben ik bang dat als ik teveel ga doen de long weer los gaat. Is dat mogelijk als ik niet zwaar til? Zijn er oefeningen tegen deze schouderpijn.
Vriendelijke groet,

Login of registreer om te reageren
20-04-2021 om 07:18 uur

Beste Elslee

In ons ziekenhuis is het gebruikelijk om zo min mogelijk afkortingen te gebruiken. BHD staat voor het Birt-Hogg-Dube syndroom, een erfelijke aandoening met huidafwijkingen, cystes in de longen en een verhoogde kans op niertumoren.
De longcystes zijn zwakke plekken in de longen, waardoor er een hogere kans is op klaplong.

De normale behandeling van een klaplong is in 1e instantie of afwachten of een drain. Bij een herhaalde klaplong wordt de chirurg gevraagd voor een definitieve oplossing. Deze zal een operatie doen en zoveel mogelijk borstvlies verwijderen "pleurectomie"). Een vats is een video operatie waardoor de wond kleiner is.

Een combinatie vats met talkage is niet gebruikelijk.

Het doel van de ingreep is een verkleving te veroorzaken tussen longvlies en borstkas. Dat geeft littekenweefsel en kan soms (best lang) pijnlijk zijn.

de kans dat de long meer los gaat is eigenlijk heel klein. Je zou dus niet bang hoeven te zijn te bewegen.

Het handigste is wanneer je met de longarts bespreekt hoe je ervoor staat. is er onlangs nog een CT-scan gemaakt?

Groet JW van den Berg

Login of registreer om te reageren
20-04-2021 om 08:13 uur

Beste JW van Den Berg,

Er is een CT-scan gemaakt voor ik de operatie kreeg. Hierop was te zien dat er cysten in de long zaten. Dit waren er niet veel. Wel was de plek waar de long is loslag hoogwaarschijnlijk een cyste. 6 weken na de operatie is er een thoraxfoto gemaakt. Op die foto zag alles er goed uit. Helaas ging die 4 dagen na die foto toch weer los. Deze keer was dat onderin de long bij mijn middenrif. Hier zat geen cyste. Bedankt voor de informatie!

Groet, elsiee

Login of registreer om te reageren