Benauwd

20-04-2021 om 19:06 uur

Hebben jullie ook met de wisselende temperaturen meer last van kortademigheid buiten met lopen.
Ik merk dat als ik buitenloop ik het na een klein stukje kortademig word, een beetje rochelend geluid heb inde keel.
Sta ik even stil dan zakt dit weer. Na een klein stukje moet ik weer stil staan. Vorig jaar zomer ging het lopen buiten staps gewijs steeds beter.
En nu na de koude gure winter ben ik weer terug bij af en lijkt het of het steeds minder word.
Kort geleden bij longarts geweest en die was erg tevreden.
Sat 98
Geen bijgeluiden bij het beluisteren en een zachte vasculaire ademruis
Heb longemphyseem gold 2 b 2

Wie kan mij helpen

Login of registreer om te reageren
20-04-2021 om 20:30 uur

Zelf heb ik geen copd, wel 2x longrevalidatie gehad. Tips die werden gegeven is even acclimatiseren als je naar buiten gaat, dus gewoon even je luchtwegen laten wennen aan de andere omgeving/temperatuur/luchtvochtigheid en daarna pas beginnen met wandelen. Pas je tempo aan aan een tempo waarop jij het het beste kunt volhouden. Kan heel goed zijn dat je vorig jaar sneller kon lopen dan nu bijvoorbeeld en als je het at langzamer loopt je minder kortademig wordt. Daarnaast ook gewoon jezelf de rustmomenten gunnen om bij te komen. Wellicht dat deze tips helpen om weer een stapje verder te komen. De kunst is om je lichaam niet elke keer te overvragen maar het juist voor te zijn. Wel enorm fijn dat de longarts tevreden was!

Login of registreer om te reageren
21-04-2021 om 12:45 uur

Hallo Ingrid,

Ik heb het ook. Maar niet alleen buiten, maar ook binnen als ik wat doe. Dat is sinds deze week. Dus hopen maar dat het gauw weer goed komt.

Login of registreer om te reageren