Onder controle, maar veel klachten

22-04-2021 om 16:47 uur

Beste deskundige,

Ik lig zo'n 2x per week wakker door astma. Ook raak ik benauwd van o.a. schoonmaakmiddelen, bakluchtjes. Daarnaast ben ik erg moe en merk ik dat ik moeite heb de gewone dingen in het dagelijks leven te doen.
Waar ik 2 jaar geleden zo'n 3x per week sportte, doe ik dit nu met heel veel moeite 2x per week op zeer laag niveau en lig ik de volgende nacht wakker en hoest ik veel slijm op.
Ik denk er al tijden aan een schoonmaker in te huren, omdat het me zelf niet goed meer lukt.
Ook moet ik me vrijwel elke maand 1 a 2 dagen afmelden van werk.

Vorige week had ik een afspraak met mijn longarts en hij zegt dat hij niets voor me kan betekenen. (Ik gebruik foster 100/6 4x per dag en montelukast) Hij zegt dat mijn klachten verband houden met dysfunctioneel ademen en hyperventilatie. (Ik heb al fysiotherapie gehad hiervoor. Dit werkt in 3 van de 10 gevallen)
Hij baseert dit op een bovengemiddelde longfunctie en een bloedtest van vorig jaar waarbij mijn eosinofielen nagenoeg 0,00 waren en mijn neutrofielen net boven de grenswaarden zaten. Ook zegt hij hierbij dat ik een neusverkoudheid moet hebben gehad, terwijl ik heel zeker weet dat dat niet het geval was.

Is mijn astma dan wel echt onder controle?
Is er dan echt geen medicatie voor?
Moet ik genoegen leren nemen met dat ik mijn leven niet echt kan vormgeven, omdat zodra ik dat doe ernstige toename van klachten krijg?

Ik ben benieuwd naar uw antwoord, want ik merk dat ik erg wanhopig wordt van de antwoorden van mijn longarts.

Vriendelijke groet,

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-04-2021 om 14:18 uur

Beste
astma goed op de rails krijgen vraagt een zorgvuldige aanpak. allereerst onderzoek naar de juiste diagnose (is het echt astma?) en naar factoren die een vastgesteld astma kunnen beinvloeden (neusklachten, slokdarm reflux component, schildklierfunctie, prikkels in woonomgeving, werk en vrije tijd etc etc). bij dit laatste kan inderdaad verkeerde ademtechniek een rol spelen en dan wordt het soms lastig welke klachten door astma komen en welke door een verkeerd adempatroon. als dit allemaal is uitgezocht moet de beste aanpak worden ingesteld; allereerst de beste leefstijl met gezond eten, een goed gewicht, veel bewegen, en vermijding van prikkels. daarnaast natuurlijk medicatie waarbij u belangrijke en veelgebruikte medicijnen voorgeschreven heeft gekregen. tegenwoordig wordt foster voorgeschreven als onderhoud en ook om extra te nemen bij benauwdheid. en tot slot leren je ziekte te managen.
qua klachten lijkt uw astma niet onder controle. en qua medicatie zijn er nog andere middelen die toegepast kunnen worden. ik bergijp uit uw woorden dat uw longarts denkt dat uw klachten nu toch vooral met de ademdysregulatie te maken heeft. vandaar dat de medicatie niet uitgebreid zal worden. als het uw astma is dat u parten speelt zou ik verwachten dat u s nachts ook echt wakker wordt van benauwdheid, en dat u bij wellicht dan een super longfunctie wel een sterke prikkelbaarheid heeft van uw luchtwegen, blijkens een methacholine provocatietest. daarnaast kunnen we de NO in de uitademing meten als test voor de mate van astma controle. wellicht heeft u hier iets aan bij uw volgende contact met uw longarts

Login of registreer om te reageren
23-04-2021 om 14:51 uur

Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb een gezond gewicht, leef gezond, geen allergieën.
Er is eenmalig een histamine provocatietest uitgevoerd waarbij er astma als diagnose uit kwam. Dit was echter net op de cut-off line. In die tijd gebruikte ik wel erg hoog gedoseerde symbicort (dubbele van de toegestane hoeveelheid), omdat ik telkens exacerbaties had.

Mijn huidige longarts wil niet dat ik foster ophoog in tijden van benauwdheid. Ik moet atrovent blijven gebruiken.
Ik probeer dit zo min mogelijk te doen, omdat ik niet wil dat ik hier niet meer op reageer (ventolin reageer ik helemaal niet meer op).

Login of registreer om te reageren