Manuele of elektrische loopband

23-04-2021 om 12:56 uur

Hallo,
Ik heb zeer ernstig longemfyseem/COPD met uitgezaaide borstkanker in de longen die onder controle wordt gehouden met hormoon therapie.
Tijdens de behandeling voor het laatste (bestraling ect) ben ik fysiek ernstig achteruit gegaan en heb erg weinig energie/conditie gekregen en dat wil ik weer op gaan bouwen.
Op het moment liefst niet bij een fysiothearapeut 2-3 per week want om deze stap te zetten is mijn conditie te slecht voor.
Ik gebruik zuurstof en kan niet meer zonder zuurstof actief zijn, regelmatig gaat met 5 meter lopen mijn saturatie naar beneden tussen de 85-90.
Ik loop thuis al zoveel mogelijk rondjes en wilde daarom ook een loopband aanschaffen.

Door mijn slechte conditie vind ik dat een elektrische loopband het beste bij mij past en dat ik daar ten allertijde op kan lopen, juist omdat ie elektrisch aangedreven wordt en daardoor ook niet zwaar belastend is.
Doch mijn vriend deelt een andere mening, hij vind dat een manuele loopband voor mij beter is, dat de band heel licht is om aan te drijven enz.
Ik stel mij voor dat door het zelf aandrijven van de band met je eigen gewicht erop veel zwaarder is en dat dat niet altijd lukt, wat ervoor zorgt dat ik er minder opsta als ik benauwd ben omdat je zoveel kracht moet gebruiken.
Voor mij is het dus duidelijk dat een elektrische beter is maar bij mijn vriend gaat het er niet in en dat leverd spanningen op.

Wat vinden jullie, elektrische of manuele loopband?

Login of registreer om te reageren
26-04-2021 om 11:20 uur

Beste Petra,

Goed dat je je conditie wilt bouwen. Dat is best pittig gezien de situatie. Hoewel je niet in staat bent om naar de fysiotherapeut toe te gaan, lijkt het ons verstandig daar wel te informeren wat, gezien jouw fysieke situatie, de beste manier is om je conditie te verbeteren. Soms kan een fysiotherapeut je ook aan huis ondersteunen. Informeer daar eens na. Overleg ook met de fysiotherapeut of het trainen op de loopband voor jou een goede manier is om aan je conditie te werken of dat er andere mogelijkheden zijn. Sterkte.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
26-04-2021 om 11:49 uur

Ik twijfel ook al een tijdje tussen elektrisch of niet, jammer dat er geen antwoord op de vraag wordt gegeven.

Login of registreer om te reageren