Geen COPD, maar wel ernstig emfyseem

26-04-2021 om 19:20 uur

Zijn er ook andere lezers van het longforum die geen COPD hebben, maar alleen long emfyseem. Sinds augustus heb ik extra zuurstof, 24 uur: 1lO2/min en bij inspanning 2lO2/min. Ik zou graag mijn ervaringen delen met anderen die dezelfde longproblemen hebben. Mijn probleem is het zuurstoftransport en zonder extra zuurstof erg lage saturatie. Dit is ontdekt na een fietstest.

Login of registreer om te reageren
26-04-2021 om 20:30 uur

Beste Petra,

Wat enorm naar voor u en hopelijk blijven uw longen lang stabiel! Wist u dat COPD een verzamelnaam is voor chronische bronchitis en longemfyseem? U kunt dus een van beide hebben of allebei en dan valt het onder COPD. Wellicht dat u zo meer mensen tegenkomt met dezelfde longproblemen. Succes

Login of registreer om te reageren
27-04-2021 om 11:40 uur

Hallo, longemfyseem is een vorm die onder de term copd valt, het is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en/of longemfyseem.
Precies wat Nickie ook schrijft.
Ik heb ook longemfyseem, geen chronische bronchitis dus copd, belangrijker dan de naam is hoe het gaat, hoop dat de zuurstof je wat helpt, ik gebruik ook O2, minder benauwd ben ik niet maar de saturatie blijft wat beter.
Sterkte, groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
27-04-2021 om 18:26 uur

Bedankt voor jullie reactie, Nickie en Jolien. Jolien, heb je ook een normale spirometrie? Ik heb totaal geen obstructie en alleen lage saturatie. Daardoor heeft het lang geduurd, voordat duidelijk werd dat ik emfyseem heb. De longarts geeft aan COPD 0. Door de O2 voel ik me gelukkig wel wat beter. De moeilijkheid is je energie over de dag verdelen, want ik heb stukken minder energie. Ik heb de O2 omarmd en geaccepteerd. Ik kan niet zonder. Ik ben 67. Ik wandel veel, 10.000 stappen per dag en ga twee keer in de week trainen bij de fysio. ‘s Middags rust ik meestal. De laatste 2 jaar is mijn saturatie steeds meer achteruit gegaan.
Groetjes

Login of registreer om te reageren
27-04-2021 om 19:00 uur

Nee ik blaas geen normale spirometrie, mijn fev1 schommelt rond 20 % dus niet normaal.
Dan zul jij onder copd vallen maar indd fase 0, je hebt meer last vd zuurstof voorziening? Heb je een diffusie stoornis? Is er ook naar uw hart gekeken? Ook best belangrijk met benauwdheidsklachten en energie.
Is ook lastig om de energie goed te verdelen, u doet nog veel gelukkig, hoop dat dit zo blijft en de O2 blijft helpen!
Ik ben heel vaak moe, en kan steeds minder maar probeer wel veel.
Sterkte en groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
27-04-2021 om 19:35 uur

Klopt ik heb een diffusie stoornis. Mijn hart is ook onderzocht, maar doet het nog prima volgens de cardioloog. Ik hoop zo lang mogelijk goed in beweging te blijven.

Login of registreer om te reageren