Bloedwaarden kind (gaat slecht, geen diagnose)

05-05-2021 om 17:56 uur

Goedemiddag,

Onze zoon heeft geen diagnose nog. Wel was zijn longfunctie test niet goed.
Bloed was goed volgens de kinderarts, échter zie ik in het systeem waarden die niet goed zijn.
Ik heb pas 26MEI een belafspraak! Zoon kan nu zga niks. Traplopen is een marathon! Voetballen, fietsen, rennen, dit kan hij NIET meer.

Bloedwaarden;
Ph veneus: 7.270 L
Pco2 veneus: 59.0 H
Base excess veneus: -1.0
Stand hco3 ven: 23.6
Bicarbonaat veneus: 27.1 H
Po2 veneus: 49 L
02 verzadiging veneus: 78.8

Deze waarden zijn niet besproken. Volgens de ka waren de bloedwaarden goed. Er was nog veel meer geprikt, dus twijfel of deze dan wel juist geïnterpreteerd zijn.

Zijn longfunctie test was niet goed, deze zie ik ook al in het systeem staan. Deze moet nog beoordeeld worden door de kinderarts. Dus dat zal ze net voor de bel afspraak pas doen!
Zonder ventolin de volgende waarde;

Vc Max (pred. 2.75) pre 2.36.
FVC (pred 2.69) pre 2.23
FEV1 (pred 2.30) pre 1.81
FEV1%m (pred. 85) pre 77
FEF25 (pred. 4.42) pre 2.43
FEF50 (pred. 3.313) pre 1.99
FEF75 (pred. 1.23) pre 1.04
PEF (pred. 4.98) pre 2.75.

Pred. Is de verwachtte waarde adv zijn gegeven. Pre is wat hij gehaald heeft.
Met ventolin zijn de waardes beter!

Het gaat om een jongen van 11 jaar die graag voetbalde en sinds 2 maanden steeds minder kan. Enorm snel buiten adem/helemaal uitgeput. De trap letterlijk ziet als de mount everest. En pijn in gewrichten van zijn benen ervaart!

Kan iemand ons alsjeblieft helpen/advies geven! 26 mei pas een belafspraak! Maar dit voelt echt niet goed! Al gebeld maar wordt afgewimpeld door de assistent dat er écht niet eerder plek is!
Mijn zoons leven staat nu dus ON HOLD!

En dit uit het niets!!! Alvast bedankt voor het lezen en reactie! 🙏🏻

Login of registreer om te reageren
05-05-2021 om 18:32 uur

Kan je huisarts misschien iets betekenen hierin?
Het is momenteel achterlijk druk in de ziekenhuizen, dus dat er niet eerder plek is, is waarschijnlijk gewoon echt zo.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-05-2021 om 18:35 uur

Bloeduitslagen moet je interpreteren als geheel. Het heeft geen zin om maar een deel hier neer te zetten

Login of registreer om te reageren
05-05-2021 om 19:49 uur
Reactie op Daantje

Bloeduitslagen moet je interpreteren als geheel. Het heeft geen zin om maar een deel hier neer te zetten

Dat begrijp ik. Echter is dit het hele deel van het stukje ‘veneus’.
Ook de waarden hiervan die wel goed waren heb ik erbij gezet!

Login of registreer om te reageren
05-05-2021 om 19:53 uur

Snap je bezorgdheid, is heftig voor
hem en jou.
wij zijn echter geen dokters en kunnen dus geen diagnose geven of geruststellen

Algemeen bekend is dat wanneer Longfunctie na ventolin verbetert je in de richting van astma kunt denken, maar wij kunnen natuurlijk niet zeggen dat je zoon dat heeft en nog minder wat eraan te doen is.

Denk dat je de 26e moet afwachten of eerder bij de huisarts terecht als je je grote zorgen maakt

(Soms is inzicht in dossier niet even handig omdat t soms nog meer onzeker maakt als je gegevens zelf niet kunt duiden...)

Sterkte voor je zoon en hopelijk komt er een heldere diagnose en daarmee behandeling! En knapt hij op daarmee

Login of registreer om te reageren
06-05-2021 om 05:25 uur

Wat vervelend dat je zo lang moet wachten in onzekerheid.
Het is een veneus bloedgas, daarvan zijn de waarden veel lastiger te interpreteren dan van een arterieel gas, bij kinderen wordt dan vaak capillair afgenomen ipv arterieel. Het zou goed bij astma kunnen passen. Neem contact op met de huisarts als het echt niet gaat. Sterkte.

Login of registreer om te reageren
06-05-2021 om 10:44 uur

Heel vervelend, als je voor jouw gevoel zo lang moet wachten. Heel herkenbaar ook.
Ik kan alleen meedenken in relativeren. Misschien helpt het om:
* af te tellen in dagen. Het is tenslotte al mei.
* te denken dat als er iets heel ernstigs is wat acute behandeling of acuut vervolg behoeft, ze je bellen. Ook als de afspraak die al staat nog wat verder weg is.

Sterkte tijdens deze onzekere tijd.

Login of registreer om te reageren
06-05-2021 om 11:38 uur

Een vraag, heeft je zoon Ventolin meegekregen, zodat hij meermalen per dag een puffje kan nemen? Zo ja, zou hij dat dan zo'n 20 minuten voordat hij gaat sporten kunnen doen. Als astma ontregeld is, kun je idd ernstige beperkingen ervaren, ook kinderen. En anders even aan de huisarts vragen, dan kun je in de komende weken meteen testen of het dan beter gaat. Als het zo vanuit het niets kwam, zou het misschien bijvoorbeeld weleens een allergie voor pollen kunnen zijn. Maar dat zou nader onderzocht moeten worden. Sterkte! Wachten duurt altijd lang.

Login of registreer om te reageren
06-05-2021 om 12:12 uur

Hoi

Je stelt je vraag aan de deskundige, dat ben ik niet hoor.

Wat in mij opkomt, is hij getest op Corona?

Als je het als mamma niet vertrouwd zou ik inderdaad contact leggen met je huisarts.

Sterkte Jippie

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-05-2021 om 08:34 uur

Beste van Kesteren_09,

heel voorstelbaar dat u zich zorgen maakt, zeker als de klachten zo plots zijn ontstaan en zulke grote gevolgen hebben. Het is heel erg lastig om uitslagen te interpreteren zonder het hele verhaal (en overige uitslagen) te kennen.
de veneuze bloedgas: de situatie waaronder deze is afgenomen en de snelheid waarmee het is verwerkt is van grote invloed op de uitslagen - de uitslagen die hier staan hoeven niet meteen zorgelijk te zijn.
De longfunctie: de gemeten waarden zijn lager dan wat je - gemiddeld - zou verwachten. Het hangt van de mate van verbetering na salbutamol af in hoeverre je in de richting van een diagnose zoals astma zou gaan denken. Indien de waarden altijd (enigszins) beneden gemiddeld zijn - dan hoeven de waarden zoals getoond niet eens zo afwijkend te zijn. Zijn de waarden normaal gesproken veel hoger, dan kan het voor iemand heel vervelend voelen. De gemeten 1-secondewaarde (FEV1) bijvoorbeeld is net <80% van de waarde die voor de FEV1 is voorspeld bij uw zoon: die voorspelde waarde is 2,30L en is "100%"; 50% van de gezonde/normale kinderen (met dezelfde lichaamslengte en geslacht) zit onder die waarde en 50% zit erboven. Voor de beoordeling van de longfunctie is een lijstje met de getallen ook onvoldoende, je wil voor de juiste interpretatie ook de vorm van de longfunctiecurve zien. Het is dus lastig om zo een goede interpretatie te geven van de genoemde onderzoeksresultaten.

In een situatie als deze adviseer ik u om contact op te nemen met de kinderarts waar u geweest bent en uw zorgen nogmaals over te brengen. Sterkte!

Login of registreer om te reageren