Vraag wat betreft diagnose

10-05-2021 om 08:56 uur

Hoi,

Mijn naam is Anouk, 21 jaar oud en na heel lang gesteggel ben ik in maart geconstateerd met Astma. Nu zag ik gisteravond in mijn online dossier van het ziekenhuis dat bij conclusie staat dat er 'Allergisch niet eosinofiel astma bronchiale' is geconstateerd. Allergisch astma is bij mij bekent wat het is, maar wat betekent 'niet eosinofiel' ?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Login of registreer om te reageren
10-05-2021 om 10:09 uur

Ben alleen ervaringsdeskundige, eosinofielen zijn bepaalde witte bloedcellen, zo heb je ook neutrofielen bijvoorbeeld. Bij jou zijn de eosinofielen in je bloed niet verhoogd waardoor je niet-eosinofiel astma hebt. Hieronder een uitleg over eosinofielen mbt astma met wat basisuitleg via deze site:

https://nl.gsk.com/nl-nl/onderzoek-en-ontwikkeling/innovatie/ernstig-as…

Eosinofielen
We hebben allemaal eosinofielen in ons lichaam. Dat zijn een bepaald type witte bloedcellen, gemaakt in ons beenmerg. Ze vormen een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem.

Eosinofielen zitten vooral in de darm, en vallen parasieten aan. Samen met de andere witte bloedcellen beschermen ze ons tegen infecties. [2]

Bij sommige mensen geven eosinofielen problemen. Dat is het geval bij ruim de helft van de patiënten met ernstig astma. Zij hebben een te hoog aantal eosinofielen. Die veroorzaken ontsteking en zwelling van de luchtwegen die zuurstof naar de longen moeten aanvoeren. Dat maakt het ademhalen moeilijker. En het vergroot het risico op een astma-aanval. We spreken dan van ernstig, eosinofiel astma.

Login of registreer om te reageren