Astma maar geen corona vaccinatie

11-05-2021 om 10:07 uur

Geacht Forum,

Ik ben een 22 jarige studente, en heb mijn hele leven al astma. Ik heb altijd medicijnen genomen omdat ik vroeger zeer regelmatig sportte etc. Echter ben ik hier een aantal jaar geleden mee gestopt, en zo ook met het innemen van mijn medicatie.

Nu heb ik gisteren contact opgenomen met de huisarts m.b.t. De corona vaccinatie, en of ik hiervoor in aanmerking kom deze periode. Hierop was het antwoord dat ik niet in aanmerking kom omdat ik er voor gekozen heb om geen medicatie meer te nemen.

Ik ben nog altijd als de dood dat ik wellicht corona oploop, en zeker als ik straks weer naar school moet met mijn medestudenten. Ik wil het liefst gewoon zo snel mogelijk een vaccinatie.

Mijn vraag is eigenlijk of ik echt niks hier op heb in te brengen? Dat ik mijn medicatie niet meer inneem betekent namelijk niet dat ik minder astma of iets dergelijks heb. Ik heb nog steeds klachten etc. ik heb er echter voor gekozen om het niet meer te nemen vanwege een nogal hectische levensstijl waarbij ik regelmatig amper gebruikte medicatie weg moest gooien omdat ik het regelmatig vergat.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan adviseren.

Login of registreer om te reageren
11-05-2021 om 10:50 uur

Dat is lastig ja. Helaas denk ik dat je er niks op in te brengen hebt.
Mensen die ook een griepprik krijgen, worden momenteel met voorrang uitgenodigd en gevaccineerd. Dus als je die niet krijgt, neem ik aan dat je geen voorrang kunt krijgen.
Je kunt je huisarts vragen naar zijn beleid als hij vaccins over heeft. Misschien kun je op die manier toch eerder een vaccin krijgen.
Ook werd gisteren een website gelanceerd: www.prullenbakvaccin.nl. Misschien vind je daar een mogelijkheid voor een eerdere vaccinatie.

Hopelijk ben je snel aan de beurt.
Succes!

Login of registreer om te reageren
11-05-2021 om 13:10 uur

Volgens het vaccinatie schema ben je in juni 2021 aan de beurt. Dus dat is best wel snel. Nog even geduld.😊

@Suus01 , mensen die de griepprik krijgen, krijgen ook een voorrang. Ik ben 71 en heb copd4, maar ik kwam ook niet in aanmerking voor voorrang. Gelukkig gaat het nu sneller. Ik heb 1 week geleden mijn 1e vaccinprik gehad.

Login of registreer om te reageren
11-05-2021 om 14:05 uur

@Anna50
O, ik word nu wel met voorrang uitgenodigd. Voor zover ik weet omdat ik dus op de lijst voor griepprik of medisch risico of zo sta. Vandaar mijn eerdere antwoord.
Maar eerlijk gezegd: helemaal volgen doe ik het niet meer. De volgorde wisselt per week lijkt het wel.
Wel fijn dat jij je eerste prik achter de rug hebt. Hopelijk zonder problemen?

Login of registreer om te reageren
11-05-2021 om 14:24 uur

De griepprik groep is alleen 18-60 jaar. De rest gaat op leeftijd.

Login of registreer om te reageren
11-05-2021 om 14:33 uur

De ‘grieppriklijst’ voorrang geld alleen voor mensen tussen de 18 en 60 jaar.

Als het goed is heeft iedereen boven de 60 hiervoor al een uitnodiging gehad op volgorde van leeftijd (behalve een kleine groep in een paar provincies tussen de 60-65 die nog door de huisarts gevaccineerd worden).

De Gezondheidsraad heeft dat zo geadviseerd omdat volgens hen het risico op een ernstig beloop van corona in de ‘griepprikgroep’ vergelijkbaar is met het risico van de leeftijdsgroep 50-59 jaar. Boven de 60 is leeftijd een grotere risicofactor dan het hebben van een medische aandoening, vandaar dat boven de 60 geen voorrang is gegeven aan medische risicogroepen, maar alleen op volgorde van leeftijd gevaccineerd is.

Mensen die een medisch ‘hoog’ risico hadden tussen de 18 (inmiddels 16) en 70 jaar zijn vanaf eind maart al uitgenodigd (maar dat was maar een hele beperkte groep met hele specifieke diagnoses, zoals transplantatie, leukemie ed)

Login of registreer om te reageren
11-05-2021 om 20:57 uur
Reactie op Suus01

@Anna50
O, ik word nu wel met voorrang uitgenodigd. Voor zover ik weet omdat ik dus op de lijst voor griepprik of medisch risico of zo sta. Vandaar mijn eerdere antwoord.
Maar eerlijk gezegd: helemaal volgen doe ik het niet meer. De volgorde wisselt per week lijkt het wel.
Wel fijn dat jij je eerste prik achter de rug hebt. Hopelijk zonder problemen?

ik ben ook uitgenodigd voor de corona spuit ivm met mijn astma (maar heb de prikken al binnen omdat ik in de zorg werk, geluksvogel ben ik )

Login of registreer om te reageren
12-05-2021 om 09:47 uur

Even een tip, www.prullenbakvaccin.nl , ik kreeg deze website van een hoogleraar chirurg , in samenwerking met verschillende huisartsen zijn ze deze website begonnen om overgebleven vaccins niet te verspillen maar weg te prikken.
Misschien kan dit iets voor jou zijn!
Sterkte en groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
17-05-2021 om 14:03 uur

Mijn buurvrouw met astma (ik ken haar al bijna 15 jaar, maar had geen idee dat zij astma heeft) is al gevaccineerd. We zijn van ongeveer dezelfde leeftijd, dus ik vind het best vreemd dat ik nog geen oproep heb gekregen. Maar nu krijg ik ook geen oproep voor de griepprik, dus misschien dat het daaraan ligt.

Login of registreer om te reageren
17-05-2021 om 14:50 uur

Als je geen oproep voor de griepprik krijgt, zit je niet in de database van de groep 18-60 met medische indicatie en krijg je pas een uitnodiging als jouw leeftijdscategorie aan de beurt is.

Login of registreer om te reageren