Even voorstellen

22-05-2021 om 07:36 uur

Hoi ik ben jacqueline. Al jaren had ik klachten zoals hoesten, lopende en/of verstopte neus en benauwdheid. Vaak werd er gezegd dat ik hyperventileren of dat ik teveel werkte(tja ik werk in de ouderenzorg en de werkdruk is hoog). Sinds december 2019 toen ik tijdens mijn werk in aanraking kwam met een kapotte petroleumkachel gaat het erg slecht met mijn gezondheid pijn op de borst en benauwdheid kreeg ik van die kachel. Huisarts dacht eerst aan een hartinfarct maar gelukkig bleek dat niet zo na onderzoeken. Klachten worden sindsdien alleen maar erger. Verder onderzoek ging door corona niet. Vorig jaar oktober zegt de arts we moeten gaan denken aan copd...ik krijg medicatie waar ik allergisch op reageer. Inmiddels kan ik niks meer verdragen geur van koken, zeep producten, uitlaatgassen ik reageer metastmatische aanvallen en de pijn wordt dan erger. In januari krijg ik budesonide aërosol waar ik eerst allergisch op reageer door het wisselen van merk gaat het beter. Momenteel is mijn astma nog steeds niet onder controle en de klachten verergeren. Ik gebruik nu montelukast tablet om de benauwdheid te verminderen maar helpt maar weinig.ikgebruikte ook momentason maar inmiddels mee gestopt. Omdat er door in een anafylactische shock kwam. Ik ben blijven werken maar merk nu dat het niet meer gaat. Manager wil dat ik minder ga werken of naar intramurale zorg ga doen wat ik natuurlijk niet ga doen! Even voorstellen is een heel verhaal geworden. ...

Login of registreer om te reageren
31-05-2021 om 13:38 uur

Welkom Jacqueline!
Jeetje wat een naar verhaal.
Ik wil u veel sterkte wensen.
Misschien kunt u een gesprek aangaan met de bedrijfsarts om te zien wat de mogelijkheden zijn, een manager is daar niet toe bevoegd lijkt mij.

Login of registreer om te reageren
02-06-2021 om 12:35 uur

Hallo Jacqueline,

Wat akelig dat je zoveel last van je longen hebt. Ik herken veel in je verhaal zoals het zoeken naar medicijnen die bij je passen, geuren die je niet meer kunt verdragen.

Een paar jaar geleden ben ik om die reden (regelmatig longaanvallen en steeds voor langere tijd ziek)voor de helft afgekeurd. De bedrijfsarts en arbeidsdeskundige hebben me toen begeleid. Op dat moment voelde het niet fijn, ik wilde gewoon mijn werk doen maar achteraf bekeken heb ik er veel steun aan gehad en goede adviezen gekregen.
Zodat ik mijn werk in de zorg kon blijven doen voor 50%. Voor de andere 50% heb ik nu een uitkering dat is geen 100% maar 70%. Met meer rust gaat het nu een stuk beter al blijft het iedere keer weer nadenken wat kan wel en wat kan ik beter niet doen.

In Nederland zijn duidelijke regels over ziek zijn. Geregeld in de Wet Poortwachter.
https://www.arboned.nl/wat-u-moet-weten/voldoen-aan-de-wet/wet-verbeter…
Wanneer je je ziek meldt krijg je te maken met het UWV. Zij hebben een stappenplan waarin je kunt zien wat er van jou en wat er van je werkgever verwacht wordt. Je hebt allebei plichten maar ook rechten.
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/re-integreren-…

Belangrijk is en blijft; luister goed naar je eigen lichaam, zoek de juiste hulp en stel je op de hoogte van wat er allemaal wel kan. Met aanpassingen kan soms meer dan je denkt.

Sterkte en beterschap.

Lieve groet Spirit

Login of registreer om te reageren
04-06-2021 om 17:46 uur

Hoi spirit bedankt voor je informatie! Veel wat ik las wist ik niet dat het zo geregelt was.

Login of registreer om te reageren