Immuunblokkers zinvol?

25-05-2021 om 15:25 uur

Ik heb een erg nare vorm van astma met een fev1 op goede dagen van 12%, in het hooggebergte trekt dit bij tot 25-30%.

September jl ben ik gescreend voor longtransplantatie. Ik ben ‘geschikt’ bevonden, echter ivm ondergewicht en een veel te lage vvmi ben ik nog niet op de wachtlijst gezet. Daarvoor ben ik nu aan het revalideren met als doel daarna actief op de wachtlijst geplaatst te worden.

Intussen vraag ik me twee dingen af:

- Een goede bekende heeft ernstig constitutioneel eczeem en heeft daar in het verleden oa Neoral voor gekregen van de dermatoloog. Na lotx moet je ook levenslang immuunonderdrukkers slikken. Nu vraag ik me af of die medicatie ook het gedeelte van je afweersysteem onderdrukt dat de astmatische problemen veroorzaakt? En indien ja, of het nog het proberen waard zou zijn om te proberen of die medicatie het astma dusdanig tot rust zou kunnen brengen dat lotx niet nodig zou zijn?

- ik krijg Reslizumab ivm teveel eosinofielen (33%). Blijft dat probleem met eosinofielen na lotx bestaan en zal ik ook na lotx Reslizumab moeten blijven krijgen? De dosis prednison die na lotx dagelijks nodig is, is momenteel niet genoeg om de eosinofielen onder controle te houden.

Emma

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
31-05-2021 om 07:13 uur

Beste Emma,

Deze vragen zijn zo specifiek dat ik je adviseer dit aan je longarts voor te leggen. Naast dat ik het niet met zekerheid kan beantwoorden denk ik dat het ook in het kader van het lotx traject goed is deze vragen helder beantwoord te hebben voor jezelf.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren