Tryptofaantekort en allergische astma?

18-06-2021 om 17:09 uur

Beste mensen,

Ik heb coeliakie en allergische astma. Ik ben erg allergisch voor graspollen. Ik gebruik al jaren nog steeds 2 tabletten antihisyaminica per dag ondanks immunotherapie.

Nu is er vorig jaar nieuw onderzoek verschenen in nature en science dat sommige mensen met coeliakie te weinig tryptofaan opnemen door verstoorde darmflora. Dit zet ook andere effecten in gang die ik niet helemaal begrijp. Het is mogelijk terug te draaien door tryptofan te slikken blijkt uit dierproeven. Het artikel staat hier. https://stm.sciencemag.org/content/12/566/eaba0624?intcmp=trendmd-stm

Ik slik nu 6 maanden tryptofaan en heb sindsdien veel minder last van allergie. Ik heb geen droge ogen meer, veel minder ontstekingen in neus en slijm in longen. Ik kan ook weer sporten buiten en ik kon medicatie halveren.

Daarom mijn vraag: heeft een tekort aan tryptofaan invloed op allergie of astma?

Alvast bedankt,

Lidewij

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-06-2021 om 17:16 uur

Beste Lidewij

Nieuwe onderzoeken zijn interessant om te lezen en geven ons een kijk in de toekomst van mogelijke nieuwe behandelingen die gaan komen voor coeliakie of astma. Ik zou echter echt voorzichtig zijn met het toepassen van studies in de praktijk. De studie die je noemt gaat over muizen en we weten dat het bij mensen heel anders uit kan pakken. Het duurt jaren voordat studies van dieren naar mensen en uiteindelijke naar de praktijk worden gebracht. Heel veel ideeën die eerst goed leken vallen af omdat het toch anders uitpakt. Ik ben geen expert. Ik heb wel even zitten zoeken en vind dan dat tryptofaan spiegels juist verhoogd zijn bij allergie en astma. Is het dan verstandig om tryptofaan te slikken? Mijn gevoel zegt van niet. Het staat ook niet in de astma behandelrichtlijn. Gezond gevarieerd eten en bewegen zoals je al doet lijkt me voldoende.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
05-07-2021 om 22:17 uur

Bedankt voor het antwoord. Het is inderdaad experimenteel. Ik ben tryptofaan gaan slikken vanwege zenuwpijn in darmen en ibs wat vaak samen ging met migraine aanval. Voor migraine is er vanwege bijwerkingen geen reguliere behandeling mogelijk volgens neuroloog. Van darmen en migraine heb ik sindsdien geen last meer. Huisarts houdt het in de gaten. Verbetering in astma had ik niet verwacht maar hoeft er niets mee te maken te hebben.

Neuroloog kan er pas iets over zeggen als er meer onderzoek is gedaan.We gaan het zien.

Login of registreer om te reageren